Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Mercedes verrast met een Arocs Widespread

Mercedes verrast met een Arocs Widespread

Nieuwe 4-assige bouwtruck garandeert fors meer laadcapaciteit

Met de Arocs en de Actros bedient Mercedes-Benz als ‘sterk merk’ al vele jaren met succes de bouwsector. Dat wordt nog eens extra benadrukt met de komst van de Arocs Widespread. Deze 4-asser heeft een GWV van maar liefst 43 ton. Een fors hoger laadvermogen levert in combinatie met het lage brandstofverbruik van de meest recente OM 471 motor een zeer efficiënt inzetbaar bouwvoertuig op.

Nieuwsgierig geworden? Hem zelf even besturen? Dat kan, want de Arocs Widespread 8×4 gaat een demotour doen langs de Nederlandse dealers.

De Arocs Widespread is door Mercedes-Benz Trucks Nederland in eigen huis ontwikkeld om antwoord te bieden op de veel gehoorde vraag naar nog meer laadvermogen, liefst tegen lagere kosten. In Nederland is dat mogelijk door de achterste assen verder uit elkaar te zetten, waardoor de aslast omhoog mag. Bij de Arocs 8×4 Widespread wordt dat hoge GVW (Gross Vehicle Weight = maximale totaalgewicht voertuig) van 43 ton behaald door de bijzondere aslastverdeling van 10 + 10 + 11,5 + 11,5 ton.

Daarbij zijn van de acht wielen er vier aangedreven en zes gestuurd. De achterassen zijn hydraulisch geveerd en de laatste as is hydraulisch gestuurd voor een uitstekende manoeuvreerbaarheid op (binnenstedelijke) bouwplaatsen. Daarnaast heeft het chassis een uitzonderlijk laag eigen gewicht, wat het laadvermogen ten goede komt. Nieuwsgierig geworden? Hem zelf even besturen? Dat kan, want de Arocs Widespread 8×4 gaat een demotour doen langs de Nederlandse dealers van het merk.

In Nederland mag de aslast omhoog door de achterste assen verder uit elkaar te zetten en dat geeft de Actros Widespread een GVW van maar liefst 43 ton.

Op hoog niveau

Er komen trouwens meerdere asvarianten van de Arocs Widespread. Naast de 8×4 worden dat de 8×8, 6×4 en 6×6, waarmee Mercedes-Benz Trucks nog meer troeven toevoegt aan het toch al imposante bouwprogramma. Want ook de Arocs Widespread voldoet uiteraard aan de bekende merkwaarden van Mercedes Benz: veilig, betrouwbaar, laag brandstofverbruik (nu wel zo actueel) en een comfortabele en moderne chauffeurswerkplek.

Ook de techniek sluit daar op aan. Zo beschikt de Widespread uitvoering over twee belangrijke systemen: Electronic Truck Steering (ETS) en Dynamic Truck Suspension (DTS). ETS is het elektronisch geregelde, snelheidsafhankelijke stuursysteem voor de starre achteras. Ingeschakeld kan de achteras tot 45 km/u meesturen, daarboven wordt hij uit veiligheidsoogpunt star.

Veilig wegrijden

DTS is een eveneens elektronisch geregeld, hydraulisch veersysteem. DTS controleert en regelt de rijhoogte wanneer harder dan 3 km/u wordt gereden. Daaronder kan de chauffeur meerdere niveauregelingen activeren, zoals de kipperbeveiliging. Die voorkomt dat tijdens het kippen (onbedoeld) een rijhoogteverandering optreedt. Een benaderingsschakelaar registreert daarbij of de bak omlaag is. Zo niet, dan worden meerdere functies geblokkeerd en het systeem gestabiliseerd.

DTS heeft ook een waterpasregeling waarmee het chassis, ter compensatie van scheefstand of scheef wegzakken in dwarsrichting, zoveel mogelijk waterpas wordt gezet. Tot slot is er de schakelaar voor de rijstand, waarmee het chassis handmatig op rijhoogte kan worden gezet wanneer de truck stilstaat. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?