Met die opvallende slogan op twee nieuwe trucks trekt transportbedrijf F. Eiland uit Heerde volop de aandacht. De eerste kennismaking met het Fliegl schuifsysteem was in 2011. Het duurde echter tot vorig jaar voordat eigenaar John Bosman besloot om te investeren in twee voertuigen die af-fabriek zijn geleverd met een geïsoleerde laadbak met schuifmechanisme.
Bosman geeft meerdere redenen om voor Fliegl te kiezen. “Langs de wegen komen steeds meer bomen en viaducten, waardoor traditionele kiepbakken minder praktisch zijn. Nog belangrijker is de verwachte verlaging van de maximumtemperatuur van asfalt naar 150 °C om uitstoot te verminderen. Zonder goede isolatie koelt asfalt erg snel af tijdens het transport, waardoor de bitumen niet goed functioneren.” Fliegl plaatst speciale schuimplaten van 7 tot 12 cm dik tussen de stalen bak en de aluminium buitenwand. Dit zorgt voor een volledig geïsoleerde bak, inclusief zijwand, bodem, voor- en achterwand.
Een lagere asfalttemperatuur vereist meer kleefmiddel, wat problemen geeft met aanhechting in traditionele kiepbakken. De schuifbodem en -wanden van Fliegl hebben hardstalen schrapers, die de bak schoon schrapen tijdens het lossen. De chauffeur hoeft dat dus niet langer handmatig te doen. Fliegl hanteert een 2-fasen schuifsysteem waarbij eerst de voorste helft van de bodem over de andere schuift en vervolgens het kopschot de restanten uit de bak duwt. Dit voorkomt samendrukken van het product en vermindert de druk op de zijwanden, die lichter kunnen worden uitgevoerd.
John ziet ook voordelen in de manier waarop het asfalt wordt uitgeschoven. “Bij traditionele kiepers valt eerst grof en koud grind in de afwerkmachine en dan pas warm asfalt, wat zwakke plekken in de weg geeft. Het Fliegl schuifsysteem zorgt voor een betere menging tijdens het lossen en dus in een egaal asfaltbed.” Eiland heeft gekozen voor een door WVT omgebouwde MAN TGS 10×2 kipperauto met 25 m³ bak en een DAF CF 6×2 trekker met tandemoplegger en een schuifbak van 27,5 m³. Beide voertuigen hebben een GVW van 50 ton en wegen leeg respectievelijk 18,1 en 20,8 ton.