Dat is binnen de ene sector eenvoudiger te realiseren dan ergens anders. Zo vergt funderingswerk doorgaans de inzet van zwaarder materieel, dat zich niet eenvoudig via een accupakket laat aandrijven. Toch gaat het ook in dit hechte wereldje regelmatig over elektrificeren, zo weet Frank van Deursen te melden. De eigenaar van Inpieq krijgt steeds meer aanvragen voor elektrische funderingsmachines. “Dat is heel interessant, maar ook een enorme uitdaging. We hebben nu een aanvraag liggen voor een grotere machine met 350 kW elektromotor, maar daar hangt direct een aardig kostenplaatje aan. Dan is de vraag: is dit rendabel?”
Inpieq ziet hybride funderingsmaterieel daarom als goede tussenoplossing, uiteraard in combinatie met een Stage V dieselmotor. “Dan valt zo’n machine 10 tot 15% duurder uit, wat te overzien is. Mocht een hei- of boorstelling nog niet aan vervanging toe zijn, dan kunnen we die eventueel aanpassen naar de nieuwste emissiewaarden”, vertelt Van Deursen, die nog wel een probleem aanstipt. “Elektrisch materieel tot zo’n 65 kW vermogen is nog aan te sluiten op het stroomnet, maar daarboven krijg je al gauw met krachtstroom te maken. Hierdoor zullen er aan opdrachtgevers steeds hogere eisen worden gesteld wat betreft stroomvoorziening op de bouwplaats.”
Van Deursen spreekt dan ook van een interessante periode, waarin Inpieq beslist niet stilzit. Twee jaar terug is een duidelijke ommezwaai gemaakt, waarbij de nadruk meer op service, flexibiliteit en innovatie is komen te liggen en heeft geleid tot de nieuwbouw van klantspecifieke machines. “We willen nauw samenwerken en luisteren naar de wensen uit de markt. Hierdoor ontwikkelt Inpieq zich steeds meer tot een one-stop-shop, met naast funderingsequipment een eigen groutunit, paalregistratiesysteem en alle aanverwante services. Hierdoor hoeft de klant alleen nog op zoek naar een buis- of boorlichaam.”
De Steenbergse onderneming levert een compleet dienstenpakket om klanten te ontzorgen. Denk bijvoorbeeld aan het combineren van onderhoudsbeurten met de periodieke keuring van stationair materieel. Van Deursen merkt dat de dieselmotor uit stationaire machines verdwijnt vanwege de keuze voor elektrisch. Zo levert Inpieq een unit op accu’s en met 45 kW hydraulisch vermogen. Deze is flexibel in te zetten voor het aandrijven van een funderingsmachine of groutunit. De interesse in dit concept is groot door het vele funderingsherstel in grote steden. “We merken een kentering van heien naar grout-injectieboren. De paal is weliswaar iets duurder, maar het is trillingvrij, waardoor het zeker interessant in dichtbebouwde gebieden.”
Met de IFD-2.0 heeft Inpieq voor dit werk een even compacte als krachtige en flexibele funderingsmachine ontwikkeld, die een maximaal boorkoppel levert van 20 kNm over de hele makelaar en wordt aangedreven door een elektrisch aggregaat op rupsen. Aangezien gebruik wordt gemaakt van een modulaire bouw op basis van één type bovenwagen is een beperkte doorlooptijd te garanderen. Door te variëren in mast, rupsen en steunpoten is dit principe toe te passen voor zowel de hei- als boorlijn. “Met dit concept kunnen we alle kanten op, dat maakt het prijstechnisch interessant. Bouw er een vrije val lier in en er ontstaat een heistelling.” Dit idee is ook terug te zien in zijn grotere broer IFD-20, met een maximaal boorkoppel van 200 kNm.
Met het volledig in eigen huis ontwikkelde DLS Registratie Systeem bewijst Inpieq dat databeheer (lees: minder papierwinkel) prima samengaat met bedieningsgemak voor de machinist. De IGP grout meng- en pompunit en IFD boorstelling vormen eveneens een knap staaltje technisch vernuft. Wat er nog meer op de planning staat? “We willen de hydraulische boor- en heiserie uitbreiden tot vier of vijf modellen en werken aan een range van drie groutunit modellen. Op dit moment is de IGP-300 met een 300 liter groutpomp in een zeer compact frame het grootste model in deze lijn.”