Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Eerste volledig elektrische heimachine  afgeleverd

Eerste volledig elektrische heimachine  afgeleverd

Zowel H. Van Dieren Hei- en Waterwerken als Boer B.V. nemen dit jaar een volledig elektrische hei-machine van het Finse merk Junttan in ontvangst. En komend jaar wordt een derde Junttan in Nederland geleverd, zo vertelt Michiel van Es, managing director voor Junttan BV.Volgens Van Es is de ontwikkeling naar emissieloos heien onontkoombaar, zeker nu er forse aanschaf subsidies voor emissieloos materieel te verdelen zijn.

boerbv2 kopieren
Het accupakket aan de achterkant van de Junttan heistelling, waar het contragewicht zich bevond. Makkelijk te wisselen en weer op te laden.

Hoewel het aantal elektrische heimachines in Nederland dus nog gering is, heeft Junttan ondertussen ruime ervaring met de in 2021 geïntroduceerde PMx2e. De allereerste elektrische heimachine draait ondertussen al ruim een jaarjaar bij het Zweedse aannemingsbedrijf Aarsleff Ground Engineering AB en daar is men zeer tevreden. “Maar ook Nederlandse  machinisten die  hebben proefgedraaid zijn zeer te spreken over de prestaties”, zegt Van Es. “De PMx2e is ontworpen om de operationele prestaties van een  diesel aangedreven installatie zo goed mogelijk te evenaren, zelfs in de zwaarste werkomstandigheden. Het resultaat is een machine die dezelfde robuuste structuur en efficiëntie biedt als een traditionele heistelling. De footprint van projecten en bedrijven is fors lager omdat de machine emissieloos is en dus geen geen schadelijke stoffen zoals stikstof en CO2 uitstoot. Uitermate geschikt dus voor werk in de buurt van Natura-2000 gebieden.”

Junttan was zich vanaf het begin bewust van het feit dat het bestaande succes van dielmachines minimaal geëvenaard moest worden met een elektrische variant. En zo ook de gebruiksvriendelijkheid. Door het grote koppel dat de elektromotor levert kunnen meerdere functies tegelijk draaien.

BoerBV1 kopieren

In plaats van een dieselmotor drijft Junttan nu het hydraulisch systeem aan met een elektromotor die zijn kracht opwekt uit een accupakket aan de achterkant van de machine dat tevens functioneert als  contragewicht. Op deze manier konden ze een oplossing bouwen die betrouwbaar, gebruiksvriendelijk en net zo effectief is als gewone dieselaangedreven Junttan. Om het werk op de bouwplaats makkelijk te maken, kozen ze voor een oplossing waarbij de machine wordt aangedreven door een 396 kWh-batterijpakket dat indien nodig gedurende de dag kan worden verwisseld. Door te kiezen voor een afneembaar systeem met twee accu’s in plaats van één grotere vaste accu, kan worden opgeladen met een normaal 63A aansluitingt en is de laadtijd van een bateerij circa 9 uur. Ze zijn dus in één nacht  opgeladen.

Met de state-of-the-art CCS DC-DC snellader kunnen de accupacks worden opgeladen tot 250 kWh om meer flexibiliteit naar de toekomst  mogelijk te maken.ook met een enkel accu-pack. Van Es: “Standaard wordt de PMx2e geleverd met twee afneembare accupakketen. In totaal kun je daarmee 13 uur draaien bij een gemiddelde werkbelasting. Als er op de bouwplaats voldoende laadvoorzienigen zijn, zijn de pakketten ook op de bouwplaats bij te laden. Met het oog op een vehicle-to-grid oplossing zijn er ook andere apparaten mee op te laden. Optioneel kan de PMx2e worden geleverd met een geïntegreerde 33 kWh batterij waarbij de machine verplaatst kan worden zonder dat deze aan een externe accu is aangesloten. “Desgewenst is het mogelijk om de machine tijdens het werk te laden maar hij is ontworpen om een volledige werkdag te draaien zonder aan de bouwstroom te zijn aangesloten ”, zegt Van Es.

Voor bedrijven die niet willen investeren in een nieuwe machine biedt Junttan ook de mogelijkheid om een bestaande diesel machine om te bouwen naar een elektrische variant. “En ook daarvoor zijn subsidies beschikbaar”, legt Van Es uit. We assisteren klanten graag bij de aanvraag om de overstap naar elektrisch mogelijk te maken…”  

Subsidies

Hoewel de laatste subsidieronde van 9 mei ondertussen is overtekend, is de subsidiepot voor emissieloos bouwmaterieel tot 2030 nog flink gevuld. In totaal is 270 miljoen euro beschikbaar. Met de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) wil de overheid bouwbedrijven stimuleren om over te stappen op schoon bouwmaterieel om zo een bijdrage te leveren aan het terugdringen van stikstof. Het totale SSEB-budget voor 2023 bedraagt 60 miljoen euro, een verdrievoudiging van het budget vergeleken met 2022. Behalve subsidie voor de aanschaf van nieuwe emissieloze bouwmachines is het ook mogelijk subsidie aan te vragen voor de ombouw en aanpassing van al in gebruik zijnde bouwwerktuigen en -vaartuigen tot emissiearm of emissieloos. Voor de aanschafregeling (‘SSEB Aanschaf’) geldt dat de subsidieaanvrager machines zelf gebruikt of via lease of verhuur aanbiedt aan andere bedrijven. De subsidie op de aankoop van nieuwe emissieloze bouwwerktuigen en bouwvoertuigen bedraagt 40 procent van de meerkosten ten opzichte van een bouwmachine met verbrandingsmotor (voor midden- en kleinbedrijf maximaal 50 procent).De SSEB voor ombouw (‘SSEB Retrofit’) heeft dezelfde subsidiepercentages, maar dan berekend over de netto investeringskosten per ombouw.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten