Boomrooierij Weijtmans is koploper in de energietransitie en heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in elektrisch materieel. Omdat het bedrijf zowel op de twee eigen bedrijfslocaties als op projectlocaties wordt geconfronteerd met problemen rondom netcongestie heeft de boomrooier recent twee accucontainers in gebruik genomen van elk 1.600 kWh.
Projecten worden steeds vaker emissieloos uitgevraagd, maar als je vervolgens op een projectlocatie met een stekker komt aanlopen, schiet iedereen in de stress, merkt Kees Weijtmans. “Met onze mobiele accucontainer op locatie kunnen we in veel gevallen makkelijk een week vooruit. Zodoende hoeven we niet steeds met elektrisch materieel heen en weer te rijden, maar is het een kwestie van de accucontainer omwisselen. De accucontainers worden opgeladen met groene energie uit het PV-systeem op onze locaties in Son en Udenhout, en kunnen in de verhuur ook voor derden worden ingezet.”
Wat er nog ontbreekt in het elektrische machinepark zijn een hoogwerker en twee elektrische kraanvrachtwagens. “Die staan al geruime tijd in bestelling en worden begin 2025 geleverd. Dan zijn we in staat om projecten in eigen beheer volledig emissieloos aan te vliegen.” Kees vindt wel dat de overheid nog een belangrijke taak heeft om de energietransitie écht een boost te geven. “Het wiebelende beleid en het hele subsidie- en beloningsapparaat eromheen, is volkomen uit balans. Bij projecten wordt zero emissie uitgevraagd, maar vervolgens ondergewaardeerd en in een juiste prijs vertaald. Emissieloos materieel heeft nu eenmaal een hogere kostprijs en daar mag best een redelijke vergoeding tegenover staan.” Wat betreft investeringen in nog meer elektrisch materieel maakt Kees nu even pas op de plaats – dit gezien de onduidelijkheid rond de voorgenomen wetgeving zero-emissiezones in stedelijke gebieden… Kortom, het zwalkend beleid van de overheid. Zonde!