Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
DNL Machines vindt in no-time negentien kopers voor elektrische Sany
Opvallend genoeg ziet de elektrisch aangedreven Sany SY215E er in alle opzichten hetzelfde uit als de dieseluitvoering.

DNL Machines vindt in no-time negentien kopers voor elektrische Sany

DNL Machines verzorgde op 11 en 12 juni op het Bouw & Infra Park in Harderwijk de Europese presentatie van de elektrisch aangedreven Sany SY215E rupsgraafmachine. Dat de Nederlandse importeur die eer te beurt viel had alles te maken met het feit dat er in enkele maanden tijd al negentien machines zijn verkocht.

De officiële introductie van de gloednieuwe SY215E trok enkele honderden belangstellenden naar Congrescentrum B&I om meer te weten te komen over deze volledig elektrische graafmachine en de 23-tonner voor het eerst in actie te zien. Dat Nederlandse verhuurbedrijven en aannemers in de bouw of infra meteen warm zouden lopen voor dit stukje Chinese innovatie, heeft ook directeur Diederik van Hattem van DNL Machines verrast. “Wij zijn eind 2020 importeur van Sany geworden en moeten nog iedere dag vechten tegen de vooroordelen die heersen. Inmiddels heb ik alle clichés wel gehoord, zoals ‘Sany staat voor ga-nie’ of ‘Chinees moet je eten’. Probeer het zelf maar eens, zeg ik altijd. Dan kun je pas echt een oordeel vellen. Ik snap heus wel dat een machinist niet direct staat te springen om in een Chinees product te stappen, maar Sany kan zich moeiteloos meten met topmerken. De machines zijn kwalitatief zeer hoogwaardig en ook qua comfort en bediening valt er niets op af te dingen.”

Sany SY215E
DNL Machines toonde de 23-tons rupsgraafmachine op het Bouw & Infra Park voor het eerst aan Nederlandse aannemers en verhuurbedrijven.

Louter A-kwaliteit

Inmiddels draaien er in ons land meer dan driehonderd Sany machines en Diederik is er trots op dat de betrouwbaarheid voor veel klanten een belangrijke reden is om wederom voor dit merk te kiezen. “Natuurlijk gaat er wel eens iets mis of stuk, dat hou je toch. Grote reparaties komen echter niet voor. We hebben nog nooit een motor, ventielblok of aandrijving hoeven te vervangen. Dat zegt wel iets over de degelijkheid.” Sany monteert dan ook uitsluitend componenten van A-kwaliteit, zoals Cummins, Deutz of Yanmar motoren en Bosch-Rexroth of Kawasaki hydrauliek. De Chinese producent heeft een breed gamma, dat 80% van de materieelinzet dekt. Met 57 fabrieken, vier R&D centers, 55.000 werknemers en over de 400 dealers in ruim 180 landen is Sany naar eigen zeggen uitgegroeid tot de op één na grootste bouwmachinefabrikant ter wereld, met topposities in de categorieën graafmachines, rupshijskranen en – na de overname van Putzmeister – betonpompen.

In 2020 wist de constructeur voor het eerst de nummer 1-positie te veroveren van wereldwijd verkochte graafmachines. Een jaar later waren dat er maar liefst 100.000. Ook bij de rupshijskranen, die in de Benelux worden verdeeld via Sany Cranes.Services uit Sassenheim, scoort Sany hoge ogen en is wereldwijd marktleider. Ruim vier op de tien kranen die buiten China worden verkocht is van dit merk. Een reden om tevreden achterover te leunen is dat allerminst. Sany wil binnen vijf jaar doorgroeien naar een omzet van 42 miljard dollar. Ter vergelijking: in 2020 realiseerde het concern nog 15 miljard aan verkopen. Om in de toekomst uit te groeien tot de onbetwiste marktleider moet de R&D-divisie stijgen naar 30.000 engineers en wordt bijna 12,5 miljard dollar geïnvesteerd in Greenfield-projecten voor nieuwe energie en intelligente technologie. Voor de komende jaren ligt de focus dan ook op digitalisering en automatisering, waaronder het verder ontwikkelen van autonoom werkende machines.

Sany bereik
Dankzij de krachtige elektromotor en een hydraulisch debiet van 444 l/min kan de SY215E overweg met een bak van 1.800 liter of zware aanbouwdelen.

Toegewijde innovatie

“Nederland is een pioniersland, dus is het niet vreemd dat de SY215E als het elektrische vlaggenschip van Sany uitgerekend hier het Europese debuut beleeft”, verkondigt mr. Gary Jia, Managing Director van Sany Benelux BV. “Onze toewijding aan innovatie is de motor achter onze marktgroei.” Vanuit Sany’s New Energy Technology Committee zijn alleen al vorig jaar 275 patenten verkregen en meer dan 130 energiezuinige producten gelanceerd, waaronder ’s werelds eerste elektrische roterende boorinstallatie en een waterstoftruck met brandstofcel. Over 2023 is voor bijna 18 miljoen dollar aan inkomsten gerealiseerd uit producten op waterstof en iets minder dan 435 miljoen aan elektrische machines. Naast emissievrije vrachtwagens en hijskranen biedt het merk ook een elektrische dumptruck, betonmixer, reachstacker en 19-tons wiellader (SW956E) aan. Op graafmachinegebied kenden we al de 1,9-tons minigraver SY19E en daar komt nu een middelgroot model bij in de vorm van de SY215E.

Diederik ‘waarschuwt’ de aanwezigen dat er nog veel meer aan zit te komen, allemaal af-fabriek leverbaar met CE en garantie. “Dit jaar kunnen we nog de SY19E met cabine verwachten, de 3,5-tons SY35E en de SW405E wiellader. Dat is in feite een SW956E, maar dan naar Europese en Noord-Amerikaanse maatstaven. In 2025 volgt de SY95E en voor 2026 staan de SY155E en de SY155WE op de planning.” Die laatste is een elektrische mobiele graafmachine die in twee jaar tijd is ontwikkeld. Dat zegt iets over de snelheid waarmee de Chinese machinebouwer doorpakt als het gaat om elektrificatie. Het doel hierbij is niet alleen het terugdringen van de uitstoot, maar ook een aanzienlijke verlaging van de operationele kosten tijdens de volledige levensduur. “Het volledig elektrisch aangestuurde hydraulische systeem is 7% meer efficiënt dan bij een dieseluitvoering. Bovendien liggen de onderhoudskosten tot 58% lager door het ontbreken van bijvoorbeeld motorolie en een oliefilter.”

Sany uitstorten
Bij zware tot middelzware werkzaamheden kan de 23-tons rupsgraafmachine al gauw 6 tot 10 uur onafgebroken draaien.

Concurrerende prijs

Naast de gebruikskosten is ook de vraagprijs interessant. Die ligt met 315.000 euro weliswaar een stuk hoger dan bij een dieseluitvoering, maar is vergeleken met andere elektrische machines in deze gewichtsklasse uiterst concurrerend. Dat heeft er mede toe bijgedragen dat in korte tijd maar liefst negentien SY215E’s een Nederlandse koper wisten te vinden, waarvan sommigen er direct twee bestelden. Tijdens de lancering werden alle pioniers in de spotlights gezet: Baggerbedrijf Midden Nederland, Blokland, CVH Rental, Den Ouden Groep, Everts GWW, FPH Ploegmakers, Fuhler, GKB Groep, Groene Bouwkracht, Haarsma Groep, M. Heezen, Van Beers Hoogeloon, Van den Herik Sliedrecht en Veldt Groep Infra. Waarom er voor Sany is gekozen? “Wij denken met 422 kWh accucapaciteit een heel eind te komen”, antwoordt Martijn van Beers. Mark Haazelager (Groene Bouwkracht) vult aan: “Wie wil pionieren, moet ook durven investeren. Het feit dat dit een fabrieksmachine is met 5 jaar garantie, gaf voor ons de doorslag.”

Snelle beslissers kunnen nog dit jaar met hun emissievrije rupsgraafmachine draaien. DNL Machines denkt er vier of vijf per maand op te bouwen en plant nu machines in voor levering in december. “De SY215E is af-fabriek behoorlijk compleet en volgens Europese specificaties”, weet Diederik. “Dat betekent een LC-onderwagen met 900 mm brede triple grouser rupsplaten, lasthoudventielen op de hef- en knikcilinders en twee extra circuits van 400 en 70 l/min met proportionele bediening plus lekleiding. De cabine is ruim en comfortabel, met onder andere een luchtgeveerde en verwarmbare stoel, iPad-achtig beeldscherm van 10 inch en geïntegreerd camerasysteem met beelden links, rechts of achter de machine. Tot de standaarduitrusting behoren verder nog een overdrukcabine, beschermroosters voor voorruit en dakraam, LED-werkverlichting en climate control met zeven uitblaasopeningen. Een machine dus waarmee je zo aan de slag kunt.”

Krachtige hydrauliek

Sany heeft gekozen voor een krachtig hydraulisch systeem bestaande uit twee variabele plunjerpompen van Kawasaki met een opbrengst van elk 222 l/min. De maximale werkdruk bedraagt 343 bar, met een Power Boost tot 373 bar. De elektromotor levert netto 150 kW en piekt op een vermogen van 250 kW. Het nominale koppel ligt op 800 Nm bij 1.790 t/min en gaat door tot maximaal 1.500 Nm. Het veruit duurste onderdeel van een elektrische graafmachine is het accupakket, dat afkomstig is van wereldmarktleider CATL, dat levert aan automerken als Tesla, BMW, Mercedes-Benz, Toyota, Honda en Kia. In de 23-tons SY215E ligt een LPF-batterij met een capaciteit van 422 kWh, die keurig is weggewerkt in de bovenwagen. “Dat is voldoende om bij zware tot middelzware werkzaamheden 6 tot 10 uur onafgebroken te kunnen draaien”, rekent Diederik ons voor. De machine heeft twee CCS2-aansluitingen (voor AC- en DC-laden) en is aan een dubbele snellader bij maximaal 200 kW/uur in 2 uur tijd volledig bijgeladen. 

Sany heeft zoveel vertrouwen in haar eigen producten, dat de producent 5 jaar/6.000 uur garantie geeft op het accupakket en 5 jaar/10.000 uur op overige componenten. DNL Machines & Equipment staat vanuit Haastrecht borg voor deskundig advies, service en onderdelenvoorziening. Niet alleen voor Sany, maar ook voor de merken Deutz-Fahr, Dezeure, Pöttinger en MB Crusher. Diederik: “Ons streven is om machines te leveren met een gunstige kostprijs per uur. Daarbij kom je in eerste instantie niet uit bij de meest bekende merken, maar het is aan ons om de markt te laten zien dat het echt anders kan. Niet voor niets is ons motto: ‘Doe meer.’ We zetten graag een stapje extra voor onze klanten en dagen onszelf uit om de verwachtingen telkens weer te overtreffen. Met merken als Sany en Deutz-Fahr is die belofte ook waar te maken. De SY215E is daar een perfect voorbeeld van. Het is een innovatieve machine, die veelzijdig en efficiënt inzetbaar is, en daarmee een waardevolle keuze.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten