Scania nam onlangs een nieuwe batterijfabriek en een nieuwe assemblagelijn voor elektrische trucks in gebruik. Hiermee is het Zweedse merk klaar voor een emissieloze toekomst en kan het voor vrijwel elke toepassing een BEV (Battery Electric Vehicle) produceren. Met een 6×4-chassis krijgt nu ook het programma elektrische trucks voor de bouw- en constructiesector meer keuze.
Het aanbod van Scania heeft met de vernieuwde volledig elektrische voertuigen, die onder meer zijn voorzien van nieuwe, groene batterijen, een aangepast chassis en diensten zoals Scania Charging Access, een niveau bereikt dat het aantrekkelijk en relevant maakt voor een brede groep klanten, ongeacht hun transportopdrachten.
Scania’s huidige programma volledig elektrische vrachtwagens heeft indrukwekkende cijfers: bruto treingewichten kunnen oplopen tot 64 ton, het bereik kan oplopen tot meer dan 500 kilometer, het laadvermogen is tot 375 kW/500 A DC en het hoogste vermogen van 450 kW (circa 610 pk) is aanzienlijk hoger dan dat van de krachtigste 13-liter motor. Er is keuze uit drie elektrische machines met vermogens oplopend van 210 kW (circa 280 pk) tot 450 kW in acht verschillende stappen. Dit biedt een ruime keuze waarbij de Scania BEV breed inzetbaar is.
“Afgezien van de echte langeafstandstransporteurs of voor de allerzwaarste toepassingen zijn er tegenwoordig nog maar weinig kopers die geen elektrische oplossing kunnen vinden voor hun operationele activiteiten”, zegt Bas van der Zanden, Director e-Mobility Scania Benelux. “Natuurlijk zijn er nog steeds bepaalde toepassingen waarvan het mogelijk minder waarschijnlijk is dat ze in de nabije toekomst ook elektrisch worden uitgevoerd, maar veel kopers zullen versteld staan als ze zien waar deze vrachtwagens toe in staat zijn en wat hun efficiëntie is in combinatie met onze digitale diensten.”
Scania’s nieuwste elektrische trucks voor stedelijke en regionale distributie en bouwtoepassingen worden zowel aangeboden als bakwagens of als trekkers. De nieuwe en moderne batterijpakketten met een geïnstalleerde capaciteit van 416 of 624 kWh, bieden veel flexibiliteit en men kan nu ook de cabines uit de R- en de S-serie kiezen. De actieradius zal zoals gewoonlijk variëren afhankelijk van het gewicht, de bediening, het weer, de rijstijl … Maar bijvoorbeeld een kipper van 27 ton met zes batterijen kan tot zo’n 350 kilometer afleggen tussen elke laadbeurt. Een uur opladen kan dan weer 270 kilometer bereik toevoegen. En het vereist geen oplaadpunten met 350 kW voor het bereiken van redelijke oplaadtijden: een lader van 130 kW voegt in één uur tijd een bereik van 100 kilometer toe voor een vrachtwagen met een verbruik van 1,3 kWh/km.
Steeds vaker worden in aanbestedingen eisen opgenomen omtrent de uitstoot van CO2 bij een bouwplaats of een project. Deze eisen kunnen oplopen tot een volstrekt emissieloze inzet van (logistiek) materieel op de bouwplaats. Vaak betekent dit dat men de bouwlocatie alleen met elektrische vrachtwagens kan bereiken. Scania heeft een volledig programma elektrische voertuigen die voor veel verschillende toepassingen geschikt zijn. De chassis zijn modulair opgebouwd zodat een grote flexibiliteit mogelijk is. Een e-PTO kan worden gebruikt om emissieloos extra apparatuur aan te drijven. Daarnaast zijn veel carrosseriebouwers inmiddels getraind in het werken met een Scania e-truck.
Scania gebruikt batterijcellen van de Zweedse fabrikant Northvolt, die een levensduur hebben van 1,5 miljoen kilometer voor het aandrijven van vrachtwagens. Hun CO2-voetafdruk is ongeveer een derde van een vergelijkbare industrie-referentie.
Eén van de belangrijkste voordelen van de batterijen van Scania is hun laadkarakteristiek. In tegenstelling tot veel andere batterijpakketten kunnen die van Scania herhaaldelijk tot 100% worden opgeladen zonder dat dit van invloed is op hun levensduur. En ze hebben een rechte laadcurve, wat betekent dat ze opladen met dezelfde snelheid, of ze nu bijna vol of bijna leeg zijn. De rechte laadcurve geeft voorspelbare laadtijden, en de lange levensduur van de batterij zorgt voor een lage TCO.