Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
De geheimen achter het succes van 20 jaar I-Shift

De geheimen achter het succes van 20 jaar I-Shift

Toen I-Shift in 2001 werd geïntroduceerd als de allereerste automatisch schakelende versnellingsbak voor heavy duty-trucks, werd dit in de branche met wijdverbreide scepsis ontvangen. Sommigen dachten dat de automatische versnellingsbak een minder betrouwbaar alternatief zou zijn voor de handgeschakelde tegenhanger.

Volvo Trucks had echter het volste vertrouwen in een versnellingsbak die was ontworpen voor automatisch schakelen en deze volharding loonde. Testen en ervaringen van klanten brachten al snel de vele onschatbare voordelen van I-Shift aan het licht: met niet in de laatste plaats een lager brandstofverbruik, verbeterde veiligheid en minder vermoeidheid bij chauffeurs.Het was een gewaagde zet, maar het werkte. Een grote doorbraak werd al snel een groot succes.

Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission Manager, Volvo TrucksPär BergstrandPär Bergstrand, Heavy Duty Transmission Manager, Volvo Trucks

“Het was een gewaagde zet, maar het werkte. Een belangrijke doorbraak werd al snel een groot succes”, zegt Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission Manager bij Volvo Trucks.

Tegenwoordig zijn alle Volvo FH- en FM-trucks standaard uitgerust met I-Shift en eind 2020 had Volvo Trucks meer dan een miljoen I-Shifts verkocht over de hele wereld. Zonder twijfel blijft dit systeem wereldwijd de norm stellen voor automatisch schakelende versnellingbakken voor zwaar gebruik.

Dubbele koppeling, kruipversnellingen en het veranderen van rijrichting

Sinds de introductie is I-Shift verder ontwikkeld en verbeterd om te voldoen aan de eisen van een steeds grotere reeks transporttoepassingen. In 2014 bracht Volvo Trucks de I-Shift Dual Clutch uit, alweer een wereldprimeur. Deze dubbele koppeling voor zware toepassingen zorgt voor een soepele, directe vermogensafgifte zonder vermogensverlies tijdens het schakelen. In feite stelde dit de truck in staat een stabielere en hogere gemiddelde snelheid aan te houden.De innovatieve I-Shift Dual Clutch biedt soepele vermogensafgifte zonder vermogensverlies tijdens het schakelen.De innovatieve I-Shift Dual Clutch biedt soepele vermogensafgifte zonder vermogensverlies tijdens het schakelen.

“I-Shift nam een grote stap voorwaarts toen we de Dual Clutch ontwikkelden. Het rijden in omgevingen waar veel moet worden geschakeld, ging plotseling veel gemakkelijker en efficiënter. Dat leidde tot een aanzienlijke verbetering van de algehele rijeigenschappen”, zegt Niklas Öberg, Feature Leader Driveline bij Volvo Trucks. 

De vooruitgang hield daarmee niet op. Naast doorlopende softwareverbeteringen werd opnieuw een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van I-Shift. Als reactie op feedback van klanten werd gekeken naar heavy duty-taken waar extra koppel en startvermogen wordt geëist. Niklas Öberg, Feature Leader Driveline, Volvo TrucksNiklas Öberg, Feature Leader Driveline, Volvo Trucks

I-Shift met kruipversnellingen werd geïntroduceerd in 2016. Een truck met een lading tot 325 ton kan hiermee vanuit stilstand op een vlakke ondergrond wegrijden (er is zelfs 750 ton mee gehaald als onderdeel van een recordpoging met de sterkste man van Zweden: Magnus Samuelsson). De sterkste man van Zweden Magnus Samuelson en I-Shift met kruipversnellingen kunnen 750 ton aan. De sterkste man van Zweden Magnus Samuelson en I-Shift met kruipversnellingen kunnen 750 ton aan.

De overbrengingsverhoudingen maken dat de truck echt kruipt, met snelheden van slechts 0,5 km per uur. Dat is uiterst handig bij het uitvoeren van precisiemanoeuvres, bijvoorbeeld op bouwplaatsen of bij het vervoeren van boomstammen. De extra startversnellingen vragen ook minder toeren. Daardoor zijn het brandstofverbruik en de impact op het milieu lager en treedt ook minder slijtage op aan de aandrijflijn. 

In 2020 werd de nieuwe heavy duty-reeks van Volvo Trucks geïntroduceerd. Dit betekende het begin van weer een unieke verbetering: de nieuwe I-Shift-functie Change Direction (beschikbaar in AVO-ENH), waarmee de truck van rijrichting kan veranderen zonder dat de bestuurder het rempedaal hoeft te gebruiken.Nieuwe heavy duty-trucks van Volvo TrucksNieuwe heavy duty-trucks van Volvo Trucks

Niklas Öberg legt uit: “Als de chauffeur de achteruitversnelling kiest en vervolgens accelereert, stopt de truck automatisch om van rijrichting te veranderen. Dat betekent dat je tussendoor kunt schakelen. Het werkt zelfs bij vol gas, omdat je het gaspedaal kunt gebruiken om te kiezen hoe snel je stopt.”

De functie Change Direction is vooral geschikt voor bouw- en mijnbouwactiviteiten, waar het productiever is om herhaaldelijke manoeuvres voor heen en weer rijden met relatief hoge snelheid uit te voeren. 

“Het idee is eigenlijk afkomstig van Volvo Construction Equipment en klanten van VCE zijn er erg enthousiast over. Het is een soepele, robuuste functie en I-Shift is de enige versnellingsbak die deze functie heeft”, zegt Pär Bergstrand. 

De uitwisseling van kennis en feedback van klanten binnen de Volvo Group is van onschatbare waarde, vooral bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën ter verbetering van bestaande technologie, zoals I-Shift. 

Een brandstofbesparend trio: I-Shift, I-See en I-Save 

Het is duidelijk dat de passie en het doorzettingsvermogen van de mensen achter I-Shift ervoor hebben gezorgd dat dit het succesverhaal is geworden dat het nu is. Maar Pär Bergstrand wil ook benadrukken dat I-See, in combinatie met I-Shift, een belangrijke rol speelt als het gaat om brandstofzuinigheid.I-See analyseert kaartgegevens uit de cloud over de topografie van het te rijden traject, en geeft aan I-Shift door wat er moet worden gedaan om brandstof te besparen.

Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmissions Manager, Volvo Trucks

“I-See analyseert kaartgegevens uit de cloud over de topografie van het te rijden traject, en geeft aan I-Shift door wat er moet worden gedaan om brandstof te besparen”, zegt hij.

I-See is eigenlijk een unieke combinatie van I-Shift met voorspellende (predictive) cruisecontrol. Het komt erop neer dat I-See aan I-Shift vertelt wat het optimale moment is om te schakelen op hellingen en afdalingen. Hierdoor wordt energie bespaard en daarmee brandstof. I-See analyseert kaartgegevens uit de cloud over de topografie van het te rijden traject.I-See analyseert kaartgegevens uit de cloud over de topografie van het te rijden traject.

I-See kan ook gegevens verzamelen wanneer de cruise control is uitgeschakeld en de chauffeur zelf de snelheid bepaalt. Bovendien kan I-See bij de nieuwe truckrange die in 2020 is geïntroduceerd, al worden ingeschakeld bij een minimumsnelheid van 40 km/u. Dat zorgt voor een verbeterd gebruik van cruise control en een maximale brandstofbesparing. 

Het belangrijkste voordeel is ongetwijfeld dat I-Shift de kennis van I-See kan gebruiken om brandstof te besparen en dit werkt het beste wanneer cruise control is ingeschakeld. De combinatie van beide technologieën zorgt er ook voor dat de truck een constante gemiddelde snelheid kan aanhouden. 

“Het draait allemaal om zo goed mogelijk te rijden met de truck, zodat de motor optimaal presteert. Een combinatie van een constante gemiddelde snelheid, laag brandstofverbruik en chauffeurscomfort, dan heb je de ‘sweet spot’ te pakken”, zegt Niklas Öberg.I-Shift en I-See vormen een integraal onderdeel van het I-Save-pakket. Het trio van technologieën werkt samen om het brandstofverbruik te verlagen.I-Shift en I-See vormen een integraal onderdeel van het I-Save-pakket. Het trio van technologieën werkt samen om het brandstofverbruik te verlagen.

De focus om brandstof te besparen en de impact op het milieu te verminderen, leidde ook tot de ontwikkeling van de Volvo FH met I-Save, de zuinigste Volvo-truck voor internationaal transport tot nu toe. De sleutel tot het succes van I-Save is de D13TC-motor met Turbo Compound-technologie. Door het hergebruik van warmte en energie levert dit een krachtige, maar uiterst zuinige motor op. Zowel I-Shift als I-See vormen een integraal onderdeel van het I-Save-pakket en het trio van technologieën werkt samen voor maximale brandstofbesparingen.

20 jaar later: een universele aanpak

Dus wat is het geheim achter het succes van 20 jaar I-Shift? Het antwoord op deze vraag is volgens Niklas Öberg een combinatie van factoren.Het succes van I-Shift ligt in het vermogen om in perfecte harmonie te functioneren met I-See en de hele aandrijflijn.

Niklas Öberg, Feature Leader Driveline, Volvo Trucks

“Het succes van I-Shift ligt in het vermogen om in perfecte harmonie te functioneren met I-See en de hele aandrijflijn. In de loop der jaren is het systeem ook constant verbeterd om aan de eisen van klanten te voldoen, niet alleen wat betreft hoge prestaties en efficiëntie, maar ook als het gaat om optimale rijeigenschappen.”


Pär Bergstrand voegt eraan toe: “Omdat we het systeem zelf hebben ontwikkeld, is I-Shift volledig gesynchroniseerd met de rest van de truck. Dat maakt het zo uniek en veelzijdig. Het is het resultaat van 20 jaar hard werken, waardevolle testen bij klanten en hun feedback, en het feit dat Volvo Trucks toegang heeft tot de technologische voorsprong van de hele Volvo Group.”Een geheel zelfrijdende Volvo FH in actie in de kalksteengroeve in het Noorse BrønnøyEen geheel zelfrijdende Volvo FH in actie in de kalksteengroeve in het Noorse Brønnøy

Vooruitkijkend zal I-Shift onvermijdelijk worden aangepast voor elektrische Volvo-trucks en verder worden verbeterd voor dieseltrucks. Als geautomatiseerde technologie zal het ook kunnen bijdragen aan volledig autonome transportoplossingen, zoals de commerciële exploitatie bij Brønnøy Kalk AS in Noorwegen. Naast de vele redenen voor het succes, zijn het de veelzijdigheid van I-Shift en het innovatieve team erachter waardoor steeds opnieuw vooruitgang wordt geboekt voor de toekomstige uitdagingen van de transportsector.

De voordelen van I-Shift

De voordelen van I-Shift

Voor de chauffeur – uitstekende rijeigenschappen

  • Helpt de prestaties verbeteren
  • Verbetert de veiligheid doordat de chauffeur zich op het verkeer kan concentreren
  • Minder lawaai, trillingen en fysieke belasting 
  • Vermindert de vermoeidheid 

Voor het bedrijf – veelzijdig en efficiënt

  • Werkt in harmonie met de volledige aandrijflijn van Volvo Trucks en biedt hoge prestaties, goede rijeigenschappen en brandstofbesparing zonder concessies te doen aan de gemiddelde snelheid
  • Geoptimaliseerd voor brandstofbesparing, vooral in combinatie met I-See en brandstofbesparende software
  • Vermindert de impact op het milieu 
  • Kan worden aangepast aan een brede reeks transporttoepassingen met opties zoals Dual Clutch voor hoge prestaties en kruipversnellingen voor heavy duty-opdrachten
  • Met behulp van software-updates op afstand kunnen de prestaties van het voertuig continu worden verbeterd
  • Gegarandeerd soepel schakelen geeft een duurzamere versnellingsbak

In technisch opzicht – enkele innovatieve hoogtepunten

  • Compacte, robuuste hardware met betrekkelijk weinig onderdelen zorgen voor gemakkelijker onderhoud en een grotere beschikbaarheid van de truck
  • Dubbele koppeling biedt ononderbroken koppeloverdracht tijdens het schakelen. Kruipversnellingen geven extra koppel en uitstekend startvermogen bij heavy duty-opdrachten
  • Change Direction functie voor het veranderen van rijrichting (beschikbaar in AVO-ENH) is ideaal om snel en efficiënt van rijrichting te veranderen, vooral bij het uitvoeren van herhaaldelijke manoeuvres

De I-Shift-software

De I-Shift-functies zijn geoptimaliseerd met speciaal afgestemde softwarepakketten voor specifieke transportomstandigheden, waardoor het systeem nog praktischer en zuiniger wordt.

Er zijn vier pakketten beschikbaar:

Long Haul (DRM-BE & AVO-BAS)

Standaardpakket meegeleverd met de truck. Bevat basisfuncties voor allround rijden.

Distribution & Construction (DRM-BE & AVO-ENH)

Dit pakket levert meer startvermogen en een betere manoeuvreerbaarheid en de functie Change Direction om de productiviteit te verhogen bij het uitvoeren van herhaaldelijke manoeuvres.

Heavy Duty Transport (DRM-BE & AVO-HD)

Optimaliseert I-Shift voor hoge treingewichten (85+ ton GCW). De Heavy Duty-modus kan door de chauffeur worden in- en uitgeschakeld. Handig voor trucks die meerdere trailers trekken. 
 

Fleet Specification (DRM-E)

Een vereenvoudigd pakket dat is afgestemd op wagenparkbeheerders.

Verdere opties

Alle vier pakketten kunnen worden gecombineerd met I-See voor verdere brandstofoptimalisatie. Er is aanvullende software beschikbaar voor de I-Shift en voor de keuzehendel op het dashboard om de truck verder aan te passen aan de eisen. 

Kruipversnellingen is een hardware-optie voor de basis I-Shift. Eén of twee kruipversnellingen vooruit en meerdere achteruitversnellingen kunnen worden toegevoegd (Multi Speed Reverse). Alle softwarepakketten zijn te combineren met kruipversnellingen.Lees hier meer over I-Shift 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?