Op de IAA 2024 introduceerde DAF Trucks een compleet nieuwe reeks innovaties voor de Nieuwe Generatie XD, XF, XG en XG+-trucks. DAF zet volgens eigen zeggen wederom nieuwe maatstaven op het gebied van veiligheid, efficiëntie en chauffeurscomfort. En daar hoort natuurlijk ook een nieuwe kleur bij: Flaming Red. In en rond Malaga mochten we ze uitvoerig aan de tand voelen en kregen zelfs de gelegenheid om het volledig automatische noodremsysteem uit te proberen. We hebben er nog hartkloppingen van…
In 2021 introduceerde DAF de Nieuwe Generatie DAF XF, XG en XG+. Het jaar daarop volgde de veelzijdige XD-serie voor regionale en speciale toepassingen, waaronder het bouwsegment. De XD werd zelfs bekroond tot International Truck of the Year 2023, mede vanwege de hoge mate aan comfort dat in deze klasse niet gebruikelijk is. Met een uitgebreide reeks aan innovaties begint DAF nu aan het volgende hoofdstuk van zijn successerie. Daarmee helpt de Nederlandse truckfabrikant volgens eigen zeggen zijn klanten nog succesvoller te zijn.
Voor een ongeëvenaarde actieve veiligheid is elke truck voorzien van een complete reeks geavanceerde Advanced Driver Assistant Systems (ADAS) voor chauffeursondersteuning.
Flaming Red is slechts de introductiekleur, de meeste voertuigen worden uiteraard in bedrijfskleuren geleverd. Hoe je de nieuweling dan herkent? Aan de licht gewijzigde grille en mogelijk ook door de veelheid aan camera’s en sensoren rondom de truck. De nieuwe serie wordt namelijk standaard geleverd zonder spiegels – want dat is beter voor de aerodynamica – maar met camera’s die hun beeld projecten op schermen die zijn geïntegreerd in de A-stijl. Voor de sceptici onder ons: het went snel én je hebt nog meer overzicht. Sowieso biedt het ontwerp van de Nieuwe Generatie DAF’s met grote ruiten, lage ruitlijnen en een kerb view window in het bijrijdersportier een onovertroffen direct zicht en dus een hoge mate van veiligheid. Van een dode hoek is eigenlijk geen sprake meer, zo ondervonden we tijdens een demo. En zou je desondanks toch een persoon of object over het hoofd zien, heb je altijd nog een back-up in de vorm van de vele assistentiesystemen, waaronder een automatische noodrem.
Voor een ongeëvenaarde actieve veiligheid is elke truck voorzien van een complete reeks geavanceerde Advanced Driver Assistant Systems (ADAS) voor chauffeursondersteuning. Onderdeel daarvan is het innovatieve en volledig automatische noodremsysteem, dat helpt om botsingen met kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig te voorkomen. We kunnen je vertellen, dat werkt fenomenaal. Eerst krijg je een waarschuwingssignaal, mocht je dat om onverklaarbare wijze negeren, dan grijpt de elektronica zelf in en zet het de truck in no time stil. Echt indrukwekkend, vooral de mate van vertragen. En het mooie is, op het allerlaatste moment wordt de rem iets gelift, zodat de cabine daarna ook nog eens mooi stabiel blijft. Het Advanced Emergency Braking System (AEBS) maakt gebruik van radarsensoren (twee voor veraf en één voor dichtbij) en een camera. Nieuw is ook de Drive-off Assist functie, die gebruikmaakt van een extra radar. Het waarschuwt de chauffeur voor kwetsbare weggebruikers dicht bij de truck als het voertuig stilstaat of wegrijdt.
Nog meer veiligheidsvoorzieningen? Jazeker. Als het AEBS is geactiveerd, legt de zogenaamde Event Data Recorder de beelden en gegevens vast voor eventueel nader onderzoek. Verder waarschuwt de Side & Turn Assist voor voetgangers, fietsers of voertuigen die zich in de dode hoek van het voertuig bevinden, ook als dat helemaal aan het einde van de trailer is. Speed Limit Recognition informeert je over de actueel geldende maximumsnelheid en waarschuwt als te snel wordt gereden, en het Lane Departure Warning System geeft een seintje bij mogelijk onbedoelde rijstrookwisselingen. Verder beoordeelt Drowsiness Detection de alertheid van de chauffeur achter het stuur en waarschuwt als een pauze nodig is, en dankzij de Rear View Camera kun je op een display in de cabine zien wat eraan de achterzijde van de truck gebeurt.
Ook de MX-aandrijflijnen zijn verder geoptimaliseerd en vanaf begin 2025 geschikt voor B100 FAME biodiesel. DAF is de enige truckfabrikant die gebruikmaakt van een nieuwe kleptiming volgens het Miller-principe. Het geldt voor de PACCAR MX-11 en MX-13 motoren, met vermogens van 370 pk tot 530 pk. Ook wordt gebruikgemaakt van een koelvloeistofpomp met dubbele aandrijving. “De pomp is elektrisch aangedreven wanneer weinig koeling nodig is en via een riem wanneer juist hoge koelprestaties nodig zijn”, legt Raoul Wijnands uit, Manager Testing bij DAF. “Voor maximale efficiëntie is een luchtcompressor met koppeling en twee cilinders geïnstalleerd. Verder zijn de turbo- en EGR-systemen verbeterd en naadloos afgestemd op de nieuwe kleptiming. Nieuwe brandstofverstuivers ondersteunen de uitstekende efficiëntie, betrouwbaarheid en levensduur.” De XD-serie is voortaan ook leverbaar met een ingrijpend vernieuwde 6,7-liter PACCAR PX-7 aandrijflijn (tot 310 pk) als 4×2 bakwagen met Dag Cabine, Slaap Cabine en Slaap Hoog Cabine. Met deze aandrijflijn is de XD-serie 600 kilogram lichter dan met de eveneens beschikbaar MX11-motor. Goed voor het laadvermogen en brandstofverbruik.
En over het brandstofverbruik gesproken, dankzij een met 19% verbeterde aerodynamica, optimalisaties in de aandrijflijnen, een efficiënter koelsysteem en het standaard aanwezige Predictive Cruise Control op de 4×2- en 6×2-modellen is de Flaming Red-generatie 10% zuiniger dan voorheen. Tel uit je winst. In het heuvelachtige achterland van Malaga konden we de kwaliteiten van Predictive Cruise Control optimaal testen. De snelheidsregeling houdt bij afdalen en stijgen een marge van plus 5 km/h en minus 10 km/h ten opzichte van de ingestelde snelheid, en reguleert dat op een zo efficiënt mogelijke manier uitgaande van de informatie van het navigatiesysteem. Als er zich bijvoorbeeld een afdaling aandient, wordt daar alvast op voorgesorteerd. Het systeem werkt feilloos en zorgt voor maximaal chauffeurscomfort. Aan boord is het sowieso heerlijk vertoeven. De cabine biedt een uiterst comfortabele rijpositie. Het verstelbereik van de stoel en het stuurwiel zijn groter dan ooit, en het is bovenal extreem stil. Motorverbeteringen in combinatie met een nieuwe schakelstrategie zorgen voor een nóg lager toerental op kruissnelheid. In de XD-serie profiteer je bovendien van een comfortabele instap met maar twee treden. Als je meerdere keren per dag in en uit de cabine moet klimmen, is dat wel zo prettig.
Alle Nieuwe Generatie DAF trucks worden geleverd met een PACCAR Connect-abonnement van 10 jaar. Dit nieuwe online platform voor wagenparkbeheer geeft realtime informatie over de prestaties van de volledige vloot, de individuele voertuigen en de chauffeurs. Het platform maakt ook efficiënte over-the-air-updates van voertuigen mogelijk. DAF heeft zijn Nieuwe Generatie-trucks dus weer een stap verder verfijnd. “Daarmee versterken we niet alleen de toonaangevende positie van onze trucks op het gebied van veiligheid, efficiëntie en chauffeurscomfort, maar ook het succes van onze klanten”, zegt Raoul tot besluit. Waarvan akte.