Zo is het middensegment wielladers door JCB onderhanden genomen. De verfijning schuilt vooral onder de motorkap, waar de 4,4-liter krachtbron is vervangen door JCB’s 4,8 liter DieselMax. Deze voldoet aan de Stage V uitstootwaarden en is beschikbaar in verschillende vermogensvarianten. In de 8,7 ton wegende 411 blijft het vermogen onveranderd op 81 kW (109 pk), maar de 413S en 417 krijgen er wel pk’s bij. De 417 beschikt nu over 97 kW (130 pk) – een stijging van 4 % – en levert 550 Nm aan koppel. De 413S doet daar nog een flinke vermogensschep bij, met 112 kW (150 pk) en 600 Nm trekkracht. De S-uitvoering beschikt over een JCB Powershift transmissie met zes versnellingen, goed voor een top van bijna 50 km/u. Als optie zijn sperdifferentiëlen op de voor- en achteras verkrijgbaar voor optimale tractie.
De compacte wielladers, die ook leverbaar zijn met de toevoeging Agri, beschikken over een uiterst comfortabele Command Plus cabine. Voor een beter zicht rondom is het design van de uitlaat aangepast. De knikbesturing met einddemping voegt extra verfijning toe aan de rijervaring, terwijl de standaard achteruitrijcamera met afzonderlijk scherm de veiligheid vergroot. Om brandstof te besparen is voorzien in een Auto Stop systeem, waarbij de motor automatisch afslaat na een periode van stationair draaien. Er is keuze uit drie typen laadframes, hetgeen in het geval van de 417 resulteert in een laadhoogte van 3,3 tot maximaal 4,2 m.
Een segment lager heeft de fabrikant de 403 opgewaardeerd tot een Plus-versie. De ultracompacte wiellader met een bedrijfsgewicht van 2.711 kg is twee keer zo sterk geworden. De 1,7 liter dieselmotor met Auto Stop levert een vermogen van 36 kW (50 pk) en rijdt naar wens 20 of 30 km/u. Er is keuze uit een drietal laadframes, waarbij de verlengde variant een laadhoogte van 2,8 m garandeert. Het nieuwe hydraulische systeem levert 60 l/min aan debiet voor het werkgedeelte. Een extra hulpcircuit voor hydraulische aanbouwdelen is optioneel te bedienen via een knop op de joystick. Ondanks een breedte van slechts 110 cm op smalle banden staat de 403 Plus beslist zijn mannetje en is voor zware toepassingen zelfs uit te rusten met dubbele sper op de robuust uitgevoerde assen.
Een nieuwigheid van JCB is de 8-traps Powershift automaat voor de nieuwe lijn teleladers. Deze beschikt over TorqueLock in de bovenste drie verzetten en bij de TM420S (optie op TM320S) zelfs in iedere versnelling. Dit topmodel kan pronken met een 129 kW (173 pk) sterke krachtbron, die de machine in staat stelt om maximaal 50 km/u te rijden. Ook de TM320 (130 pk), TM320S en TM420 (150 pk) beschikken nu over krachtigere motoren, die voldoen aan de strengste emissie-eisen. De hefvermogens en -hoogtes blijven 3,2 ton en 5,20 m voor beide 320-modellen en 4,1 ton respectievelijk 5,45 m voor de TM420(S). De TM320S en TM420S zijn er ook als Pro Edition met een verbeterde styling en standaarduitrusting. Alle vier de Telemasters beschikken over JCB’s nieuwe Command Plus cabine met uitgebreid display en af-fabriek een achteruitrijcamera.
JCB lanceert tot slot een nieuwe reeks verreikers met krachtigere motoren die voldoen aan de Stage V normen en biedt tevens de unieke DualTech variabele transmissie aan op extra modellen. De bekroonde transmissie combineert hydrostatische aandrijving bij lagere snelheden met mechanische Powershift kracht bij hogere snelheden, voor ultieme prestaties en veelzijdigheid. Voortaan is DualTech VT niet voorbehouden voor specifieke modellen binnen de Serie III verreikers, waardoor de bijzondere techniek toegankelijk wordt voor meer gebruikers, zelfs die van het kleinste type onder de JCB verreikers, de 532-60 Super. De upgrade geldt voor alle machines met een vermogen van 109 tot 150 pk en omvat tevens een Auto Stop-functie en een topsnelheid van 40 km/u op de 6, 7 en 9,5 m modellen.