Binnen de bouwsector kennen alle deelnemers de druk van de krappe marges. Voor maximale uptime, naleving van de duurzaamheidseisen en een verhoogde productiviteit is een uniform voertuig niet voldoende. Daarom biedt Scania innovatieve en unieke mogelijkheden voor haar klanten. “Onlangs introduceerden wij de liftbare tandemas. Hierdoor bespaart een voertuig dat zonder lading terugrijdt brandstof. Maar ook onze Clutch on Demand, speciaal ontworpen voor het wegrijden op zwaar terrein, dat precies manoeuvreren mogelijk maakt door middel van een extra koppelingspedaal, is ideaal voor gebruik op onverhard terrein”, zo schetst Stephane Rongé, manager Marketing en Communicatie bij Scania Benelux, enkele voorbeelden.
Binnen het constructiesegment is Scania sterk in het aanbieden van meerassers met mogelijkheden voor het plaatsen van een 25-tons steunpoot en laadkraan. De betrouwbare krachtpatser Scania XT biedt bovendien legio mogelijkheden voor de bouwsector. “Hij is ontworpen voor de meest uitdagende bouwomstandigheden en kan gecombineerd worden met alle cabineversies en motoren. Hij is uiterst robuust en veelzijdig inzetbaar.”
“De liftbare tandemas is vrij uniek. De achterste as kan gelift worden op het moment dat er minder assen nodig zijn, bijvoorbeeld wanneer men na het lossen met een leeg voertuig terugkeert. Hiermee kan tot 6% aan brandstof bespaard worden. Een andere oplossing voor energie-efficiëntie vormt onze Scania Super-aandrijflijn. De baanbrekende efficiëntie van deze aandrijflijn betekent zelfs een brandstofbesparing van 8%.”
Voor het verhogen van de uptime en de veiligheid op zwaar terrein biedt Scania Clutch on Demand als oplossing. “Dit systeem biedt een extra koppelingspedaal die men kan inzetten wanneer er meer grip op het terrein nodig is. Clutch on Demand geeft je dus het beste van twee werelden, namelijk het gemak van een automaat én de precisie van een koppelingsbediening.”
“We willen echt een betrouwbare partner voor onze klanten zijn en méér dan alleen een leverancier. We bieden daarom veel extra diensten aan om transportbedrijven zoveel mogelijk te ontzorgen en de downtime te minimaliseren. Van financieringen tot onderhoudscontracten en van tijdelijke rental oplossingen tot driver training. Ook op het gebied van de elektrificatie bieden we ontzorging aan. Scania heeft een volledig programma met elektrische voertuigen. Bij ons wordt het chassis altijd modulair opgebouwd zodat een grote flexibiliteit mogelijk is. Daarbij kan een e-PTO gebruikt worden om emissieloos de opbouw aan te drijven.”
Ter ondersteuning geeft Scania advies op het gebied van wetgeving en subsidies, maar denkt ook mee over de laadinfrastructuur voor het voertuig. Specifiek voor een bouwplaats kunnen zij bijvoorbeeld samen met de netbeheerder naar oplossingen zoeken. “Al kan met de actieradius van onze voertuigen in de meeste gevallen gewoon de gehele dag transport plaatsvinden. En men hoeft zeker niet bang te zijn voor het onderhoud en herstel van de elektrische voertuigen. Alle werkplaatsen in Nederland kunnen werken uitvoeren aan de mechanische- en 24V-systemen van e-trucks. Momenteel zijn er ook al zestien onder hen die in Nederland gecertificeerd zijn voor het werken aan het high voltage-systeem. Bovendien bieden wij ook voor de elektrische voertuigen een afleveringstraining aan en begeleiden we klanten vervolgens nog twee jaar om hen middels data te helpen het voertuig zo optimaal mogelijk in te zetten.”
Scania heeft de intentie om voorop te lopen in de transitie naar een duurzaam transportsysteem. Niet alleen in voertuig- en accu-technologie, maar ook door middel van partnerschappen met particuliere en overheidsbelanghebbenden op het gebied van groene energieopwekking en infrastructuur. Een mooi voorbeeld hiervan vormt de samenwerking die Scania Benelux en Shell recent zijn aangegaan. Ze bundelen hun krachten om openbare snellaadstations met Shell Recharge-laders te bouwen binnen het Scania dealernetwerk in Nederland. Met de potentie om uit te breiden naar de hele Benelux. “Dit initiatief kan de onzekerheid wegnemen dat er onvoldoende laadinfrastructuur is wanneer bedrijven hun vloot willen verduurzamen.”