Onder het motto ‘UMS on the move’ werkt Urban Mobility Systems uit Oss vol overgave aan de energietransitie binnen de bouw- en transportsector. Met Nederland als proeftuin voor emissievrije voer- en werktuigen is er al veel bereikt en er staan nog tal van vernieuwingen op stapel. “Wat dat betreft belooft 2025 weer een interessant jaar te worden”, zo licht eigenaar Lars Kool alvast een tipje van de sluier op.
Als specialist op het gebied van hightech elektrificatie-oplossingen stelt UMS zich ten doel om zero-emissie een krachtige impuls te geven. Het credo ‘Geen emissie als missie’ geldt hierbij als belangrijkste drijfveer. Om dit te realiseren draagt UMS kwaliteit en veiligheid hoog in het vaandel. “Die kernwaarden zijn als een soort DNA verankerd in onze bedrijfsvoering.” Alle producten zijn volledig automotive gecertificeerd en voldoen daarmee aan de hoogste kwaliteits- en veiligheidsstandaarden. De eisen omtrent veiligheid kunnen volgens Lars niet hoog genoeg zijn. “Volgend jaar gaat een nieuwe standaard in. De regelgeving rond veiligheid wordt strenger en er zal beter op gehandhaafd gaan worden. Daar zijn wij heel blij mee. Het blijft zaak om cowboys binnen de branche een halt toe te roepen en gezamenlijk te streven naar de hoogst mogelijke kwaliteitsstandaard.”
UMS biedt als alternatief voor een batterijcontainer deze mobiele e-Generator aan, die leverbaar is met naar wens 250 of 500 kWh aan accucapaciteit.
Samenwerking is hierbij de sleutel tot succes, zo verzekert Lars, want “je moet kunnen delen om te kunnen vermenigvuldigen. Alleen door succesvol samen te werken kunnen we de energietransitie versnellen.” Het streven van de voormalig autotechnicus blijft om als ‘leader’ binnen clean technology een bepaalde legacy neer te zetten. “Het is natuurlijk mooi om een CES Award 2022 te winnen en nu is de circulaire asfalttrein ART-E één van de drie finalisten voor de Cobouw Award, maar buiten de erkenning doet het me niet veel. Het gaat erom dat we met onze conversiekits impact creëren binnen de bouw- en transportwereld, dát is pas relevant.” Wie de werkplaats in Oss binnenstapt, kan zich niet aan de indruk onttrekken dat UMS hard op weg is die ambitie te realiseren. Op zo’n elf werkstations wordt tegelijkertijd gewerkt aan de opbouw van elektrische machines.
Met de emissievrije aandrijflijnen en conversiekits creëert UMS praktische en duurzame oplossingen voor de bouwsector, van een 1,5-tons kniklader tot een 30-tons rupsgraafmachine. “Maar ook hijskranen, funderingsmachines, asfaltwalsen en verreikers zijn zo kostenefficiënt te elektrificeren”, stelt Lars. De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en ook bij het Osse bedrijf zit er genoeg in de pijplijn. “Er zijn een hoop nieuwe spelers op de markt, dus is het noodzaak om te blijven innoveren. Voor volgend jaar staat een compleet vernieuwde conversiekit op de rol en we hopen binnenkort weer een vooraanstaande materieelfabrikant aan ons te binden. Het zal een grote verandering zijn voor het bedrijf dat het nieuwe jaar start vanuit een splinternieuwe fabriek in Arnhem. Hier kunnen we tot 3.000 batterijkits per jaar produceren en als we opschalen naar drie shifts, dan zelfs 9.000 kits.”
UMS biedt oplossingen voor OEM’s, distributeurs en materieeleigenaren. Fabrikanten als Bobcat, DAF, Dynapac, Hyundai, Junttan, Knikmops, Liebherr en Magni vertrouwen op UMS om het productgamma uit te breiden met emissievrije versies van bestaande modellen. Dit zonder de eigen engineeringafdeling in dit stadium extra te belasten. “We leveren ook aan distributeurs van merken die nog geen elektrisch aanbod hebben, maar wel een sterke vraag ervaren vanuit de markt naar zero-emissie”, vertelt Lars. “Tot slot maken materieelbeheerders van grote bouwbedrijven gebruik van onze elektrische conversiekits om bestaande machines binnen hun vloot aan te passen. Hierdoor wordt een zeer kosteneffectieve oplossing geboden om materieel te vernieuwen en de operationele kosten te verlagen door beduidend gunstigere brandstof- en onderhoudskosten.”
Lars is bepaald geen voorstander van de AANzet- (voor aanschaf van e-truck) en SSEB-regeling (emissieloos bouwmaterieel), althans niet in de huidige vorm. “Subsidie is de doodsteek voor een snellere transitie”, liet hij zich al ontvallen. “Ik denk dat de SSEB-regeling eerder belemmert, omdat de pot niet voor iedereen beschikbaar is. Het is veel beter om subsidie te verlenen aan de aanbestedingskant, dus niet door de aanschaf financieel te ondersteunen maar de inzet te belonen met een hogere uurprijs voor emissieloos materieel, betaald vanuit de subsidiepot. Op die manier gaan eindgebruikers het aankoopproces meer beschouwen als een businesscase en er voor zorgen dat de investering uitkomt qua kosten. Zo niet, dan gaat het niet goedkomen. Nu zie je al dat Nederland, toch de proeftuin voor emissieloos materieel, aan alle kanten voorbijgestreefd wordt.”
UMS zet daarom al lang niet meer in op de Nederlandse markt alleen, maar profileert zich als een wereldspeler. Vanuit de vestigingen in Abu Dhabi (Verenigde Arabische Emiraten) en Noord-Amerika wil de onderneming de vleugels verder uitslaan over de aardbol. Door wereldwijd te opereren toont het clean-tech engineeringbedrijf zich een aantrekkelijke toeleverancier van batterij-elektrische aandrijvingen en conversiekits voor grote fabrikanten. Australië en Argentinië zijn de volgende tussenstops op Lars zijn missie. Die keuze komt niet uit de lucht vallen, want als producenten van ruwe materialen voor accutechnologie valt zo makkelijker tegenwicht te bieden aan de absolute heerschappij van China. “We zitten middenin een industriële oorlog. Door kwaliteitsmensen met elkaar te verbinden kunnen we een vuist maken en de kennis en kunde die hier al zo lang aanwezig zijn behouden.”
Om klanten te ondersteunen bij het gebruik van emissievrije machines in het veld, biedt Urban Mobility Systems ook laad- en energieopslagoplossingen die ‘off-grid’ opslag en netbalancering mogelijk maken als tijdelijke of (semi-)permanente oplossing. De e-Generator geldt als nieuwste ontwikkeling op dit gebied. Een mobiel oplaadstation dat beschikbaar is met 250 of 500 kWh aan accucapaciteit en verschillende mogelijkheden biedt om te laden. “De eerste exemplaren zijn al verkocht”, klinkt het met gepaste trots. “Als vaste opstelling leveren we kwalitatief hoogwaardige snelladers uit Duitsland. Er zijn diverse uitvoeringen beschikbaar, waarbij het topmodel beschikt over een AC-aansluiting van 44 kW plus twee poorten voor DC-snelladen tot 150 kW. Achter de fastcharger zijn modulaire accupacks te koppelen voor extra capaciteit en de prijs ligt aanzienlijk onder wat gangbaar is in de markt.”