Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Zuid-Afrikaans hardhout in Groninger kanaal

Zuid-Afrikaans hardhout in Groninger kanaal

Om op termijn grotere schepen over het A.G. Wildervanckkanaal en het Winschoterdiep te laten varen, ondergaat het Groningse kanaal momenteel een upgrade. Bij zeven bruggen over het kanaal worden de remmingwerken vergroot. Hupkes Houthandel leverde daarvoor zo’n 285 m3 aan wrijfgordingen, volledig kant-en-klaar geprepareerd uit Afrikaans tropisch hardhout.

Het A.G. Wildervanckkanaal werd aangelegd aan het eind van de jaren vijftig van de vorige eeuw als scheepvaartkanaal. Het kanaal wordt ook steeds meer door de industrie gebruikt door de verbinding met het Winschoterdiep, een belangrijk vaarwater voor Oost-Groningen. Als antwoord op de steeds grotere schepen, heeft de provincie Groningen besloten om het kanaal te upgraden. “Dat betekende onder meer een aanpassing van de remmingwerken vijf bruggen op het Winschoterdiep en twee bruggen op het A.G. Wildervankkanaal”, zegt Harry Post van hoofdaannemer Beens Groep uit Genemuiden, een landelijk opererend waterbouwbedrijf. “Ook de brug bij Farmsum (Groningen Seaports) liftte mee op dit project en heeft intussen nieuwe remmingwerken.”

Geprefabriceerd 

De remmingwerken beschermen bruggen en schepen tegen schade. Post: “We hebben de remmingwerken gefaseerd vernieuwd. De eerste brug werd in november 2018 aangepakt, de werkzaamheden aan de remmingwerken bij de laatste brug zijn 1 oktober dit jaar afgerond.” Beens Groep heeft voor elke locatie een specifiek ontwerp gemaakt, de fundatie uit stalen buispalen varieert in lengte en dikte. “Na het demonteren van de bestaande remmingwerken, zijn er nieuwe stalen buispalen aangebracht. De stalen constructie van de remmingwerken is in de werkplaats van Holland Metaal in IJsselmuiden volledig geprefabriceerd en voorzien van uitstulpingen ten behoeve van de houten wrijfgordingen. Op locatie was het slechts een kwestie van de constructie vastlassen op de twee buispalen.”

Azobé

In de werkplaats werden tevens de onderste twee lagen wrijfgordingen aangebracht op de constructie. “Op die manier werd voorkomen dat we op locatie werkzaamheden onder de waterlijn moesten uitvoeren”, zegt Post. “De zes regels houten wrijfgordingen zijn dan ook in verschillende duurzaamheidsklassen uitgevoerd, variërend van D35 tot D70. Hupkes heeft ons hierin volledig ‘ontzorgd’. De wrijfgordingen op en onder de waterlijn zijn uitgevoerd in Azobé in een sterkteklasse D70, want hebben het meest te lijden. Boven de waterlijn geldt een afwijkende eis. In het voortraject heeft Hupkes diverse opties voorgelegd om tot een optimale afstemming te komen. Ook heeft de houthandel onze tekeningen en berekeningen van de wrijfgordingen gevalideerd.”

De wrijfgordingen zijn door Hupkes per locatie volledig voorbereid. Bij vijf van de zeven bruggen zijn de remmingwerken 19,40 meter lang. De overige twee staan in een hoek en zijn 19,20 meter plus nog eens 15 meter lang. De remmingwerken van de brug bij Farmsum tot slot zijn 15 meter lang. “Hupkes heeft alle gordingen keurig netjes in pakketten aangeleverd, kant-en-klaar voorzien van gaten (7.000 stuks totaal), vellingkanten en natuurlijk op lengte. Al met al kijken we terug op een zeer prettige samenwerking,” besluit Harry Post. Het project is mede geslaagd doordat Hupkes de eerste leveringen met spoed uit eigen voorraad/zagerij kon leveren.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.