Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Zorg voor een juiste generatiemix in je personeelsbestand
Edwin Wendrich, Salesmanager Civiele Techniek bij Eminent Groep

Zorg voor een juiste generatiemix in je personeelsbestand

Het zorgen voor een juiste generatiemix gaat iedere ondernemer in de infra aan. Gek genoeg zie ik vanuit mijn rol als salesmanager civiele techniek binnen ons detacheringsbureau dat de meeste ondernemers zich vooral met het aantrekken van (jong) personeel bezighouden. Als daar je focus ligt, dan loop je het gevaar dat je vergeet hoeveel mensen je al binnen hebt zitten. Realiseer je dat je werknemers je allerbelangrijkste kapitaal zijn. Wie nu niet investeert in het aanwezige personeel, loopt de kans om straks zonder te zitten. Ik praat dan niet alleen over salariëring, maar ook om het creëren van betrokkenheid en het goed laten samenwerken van verschillende generaties. Betrek je personeel bij belangrijke ontwikkelingen in je organisatie en innoveer samen, in plaats van alleen. Bied de mogelijkheid tot groei binnen de organisatie, tot doorontwikkeling van vaardigheden. Maak het interessant voor je personeel om te blijven, laat merken dat ze in beeld zijn.

De generatiemix en hoe daarmee om te gaan

We worden steeds ouder, gelukkig, maar dat betekent ook dat we tot een steeds latere leeftijd door blijven werken. Binnen de inframarkt hebben we al in grotere mate te maken met vergrijzing. Dat maakt het voor werkgevers in de infrabranche een nog grotere uitdaging om deze groep mensen actief en betrokken te houden binnen de hedendaagse ontwikkelingen en werkzaamheden. Dat kan een uitdaging zijn voor het bedrijf, als er een ambitie is om te groeien en te innoveren. Waar ik vanuit mijn werk steeds meer mee te maken krijg, is de discrepantie tussen junioren en senioren op het werk. Er komen meer verschillende generaties te werken binnen het bedrijf, groepen die ieder hun eigen aandacht nodig hebben. Een voorbeeld: de jongste generatie is continu online en klaar voor ‘het nieuwe werken’. Deze generatie moet snel klaargestoomd worden in het vak om zo snel mogelijk inzetbaar te zijn, is de mening van de ondernemer. Daarom is er (te) veel vraag naar hbo- of wo-personeel. Zij stromen lineair in, meteen op de plek binnen een afdeling die voor hen is ingericht. Denk ook eens aan een goede mbo’er. Gezien de toenemende personeelsbehoefte zouden er voor deze groep opgeleiden meer kansen voor moeten zijn. De oudere generatie is vaak ook op een lager niveau binnengekomen en heeft de tijd gehad om mee te groeien met de organisatie. Als je niet uitkijkt ontstaat er een kloof tussen oud en jong op deze manier. 

Wie zich alleen focust op het aantrekken van de jonge generatie en daarbij de oudere werknemer passeert, moet zich realiseren dat dit onbewust de hele organisatie verandert, met gevolgen. Lukt het je niet om synergie te krijgen, dan loop je het risico op uitstroom van de jongeren en onvrede onder de ouderen. Ligt daarentegen de focus te veel op de oudere generatie (lees: je laat de oudere generatie bepalen wat er gebeurt), dan werkt dat remmend op groei en innovatiekracht. De kunst is om synergie te creëren, begrip over en weer te kweken en te komen tot de beste manier van samenwerking.

Houd iedereen even waardevol

Wanneer je als bedrijf jezelf ten doel hebt gesteld om een goed samenwerkende generatiemix te bewerkstelligen, zonder enige vorm van kloof, dan maak je het werk interessant voor de junioren en houd je de senioren meer betrokken bij de hedendaagse ontwikkelingen en processen. De laatste groep zal meer affiniteit krijgen met nieuwe technologieën en software, doordat de jongere generatie hen meeneemt in die wereld. Omgekeerd kunnen de jongeren veel leren van de reeds opgedane vakkennis van de ervaren krachten binnen de organisatie. Daarmee houd je iedereen even waardevol. 

Je staat er niet alleen voor

Vaak worden we als detacheerder pas benaderd voor advies als de brand al woedt. Wat ik vooral wil zeggen tegen HR/recruitment afdelingen en management: je staat er niet alleen voor. Bespreek je personele vraagstukken en opleidingsbehoeften eens met een detacheerder. Onze blik op de branche is breed. Zoek de samenwerking op en maak samen een plan. Is het plan eenmaal gemaakt, dan volgt naadloos de fase van uitvoering, waarbij je kunt rekenen op onze ondersteuning.

Als detacheerder (en opleider) staan we dagelijks in nauw contact met mensen van alle leeftijden en uit verschillende studierichtingen. Samen krijgen we prima boven tafel waarom jouw bedrijf aantrekkelijk is voor zowel jong als oud. Een tip die ik alvast kan geven: binnen elk bedrijf werken echte ambassadeurs, dat zijn mensen die liefde voor de organisatie hebben en er trots op zijn. Laat zulke mensen deelnemen aan sollicitatiegesprekken met nieuwkomers. Niets is warmer dan ontvangen te worden met een glimlach, met een enthousiast verhaal. Een andere tip: heb je oudere sollicitanten aan tafel? Probeer je dan vooral te richten op de drijfveren van iemand. Dus niet wat hij niet kan, maar juist wat hij nog wil doen. Die motivatie is een belangrijk onderdeel. Omarm dat. En ten slotte: hoe mooi online samenkomen ons ook door de coronacrisis geholpen heeft, voor een sollicitatiegesprek is live contact het allerbelangrijkste. Daar kan geen digitaal middel tegenop.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.