Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Zes tijdelijke bruggen vergrotenbereikbaarheid bouwterrein
Retro Bridge hanteert diverse varianten van het modulaire brugconcept.

Zes tijdelijke bruggen vergrotenbereikbaarheid bouwterrein

Om de bereikbaarheid van het immense bouwterrein van de A24 Blankenburgverbinding te vergroten, maakt bouwconsortium BAAK gebruik van zes tijdelijke bruggen van Retro Bridge. De specialist in tijdelijke bruggen heeft ruim 15.000 ton aan brugelementen in de ‘poule’ en wist dan ook in een relatief kort tijdsbestek te schakelen. Er zat volgens algemeen directeur Han Kastermans van Retro Bridge slechts een paar maanden tussen opdracht en montage.

Retro Bridge hanteert diverse varianten van het modulaire brugconcept.

De initiële aanvraag betrof de levering van vier tijdelijke bruggen, waarvan één over de Droespolderweg (RLB-brug), één over de Maassluissedijk (RLB-brug) en twee over de Kistdam, zowel een RLB- als een RBB-brug. “Omdat de gebruiksperiode langer is dan plusminus drie jaar, heeft BAAK ervoor gekozen om deze bruggen te kopen met de mogelijkheid tot terugkoop bij normaal gebruik. Dat is namelijk voordeliger”, zegt Kastermans. “In een later stadium hebben we nog twee huurbruggen geleverd in de vorm van een RBB-brug over een tunnelcompartiment en een RFB-voetgangersbrug bij de Hollandtunnel.”

Modulair brugconcept

Het grote voordeel van de tijdelijke bruggen van Retro Bridge is de eenvoudige montage op locatie. “We bereiden de brugstrengen helemaal voor in onze werkplaats tot een lengte van maximaal 40,5 meter om ze vervolgens op locatie met een kraan op hun plek te hijsen en aan elkaar te koppelen”, legt Kastermans uit. “We zijn per brug niet langer dan driekwart dag bezig geweest met de montage ervan.” De langste brug hier op de Blankenburgverbinding is de RLB-brug over de Kistdam met een lengte van 37,5 meter. Dat was overigens niet de oorspronkelijke lengte. “We hebben de brug in eerste instantie geleverd in strengen van 24 meter. Met de tijd werd de bouwkuip groter, en dat vroeg een grotere overspanning. Zodoende is de brug ‘opgelengd’ met elementen van 13,5 meter lengte. Ook dat is geen enkel probleem met ons modulaire concept.”

BIM-model

Retro Bridge hanteert diverse varianten van het modulaire brugconcept. “Met ons standaard gamma RLB- en RBB-bruggen kunnen we een overspanning van 37,5 meter bereiken conform de maximale mobiele belasting in de Eurocode”, zegt Kastermans. “En met de RFB-voetgangersbrug halen we zelfs een vrije overspanning van maximaal 57 meter. Doorgaans putten we uit onze grote voorraad, maar omdat we gelijktijdig met de Blankenburgverbinding ook de Groene Boog en de Linkeroever in Antwerpen moesten beleveren, hebben we een viertal brugstrengen nieuw gemaakt. Bouwconsortium BAAK had overigens zijn zaakjes goed op orde. Via het BIM-model konden we op voorhand precies de positie van onze bruggen bekijken inclusief de gevraagde specificaties. Echt bewonderenswaardig. We hadden zodoende een perfect beeld van waar de tijdelijke bruggen aan moesten voldoen.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.