Het klimaat verandert, dat is intussen wel duidelijk. In de zomermaanden hebben we te maken met korte maar vaak hevige buien. Zo’n wolkbreuk geeft behoorlijk wat wateroverlast. Ook Kopenhagen kampt met dit fenomeen. Reden voor de stad om een zogenaamde wolkbreuktunnel aan te leggen om de riolering op dit soort momenten te ontlasten en overstromingen en ondergelopen kelders te voorkomen. Het project omvat een aantal fasen, waarvan het Belgische Smet Group de aanleg van de tunnel onder de Strandboulevarden in Østerbro voor rekening neemt.
De komende jaren zal de stad Kopenhagen voor een groot deel voorzien worden van wolkbreuktunnels. “De capaciteit van de bestaande riolering is vaak ontoereikend om al het water uit de zomerse stortbuien te kunnen bufferen”, zegt Pieter Hermans van Smet Group. “Met een wolkbreuktunnel kunnen de grote hoeveelheden water wél worden gebufferd en afgevoerd. In opdracht van het Deense Hofor zijn we momenteel bezig met de aanleg van de tunnel onder de Strandboulevards en een afvoerschacht richting de haven, goed voor een lengte van in totaal 1,1 kilometer. De bedoeling is dat het overvloedige regenwater vanaf de zomer van 2021 via de tunnel veilig afgevoerd kan worden.”
Voor het boren van de tunnel gebruikt Smet Group de zogenaamde AVND-techniek.
Vanuit een vertrekschacht onder de Strandboulevards voert Smet Group drie persingen uit, zo’n 6 meter onder het wegoppervlak. “We zetten hiervoor de zogenaamde AVND-techniek in”, legt Hermans uit. “Het boorschild, genaamd Helga, met een gewicht van circa 50 ton, baant zich een weg naar voren, waarbij het front stabiel wordt gehouden met boorwater en bentoniet en ondersteund is door een luchtdrukkamer. Het gaat om een gesloten circuit. Tegelijk worden betonnen ringen in het boorgat geduwd die de feitelijke tunnel vormen. Tijdens het doorpersen wordt de volledige omgeving, aanpalende woningen, kruispunten et cetera continu gemonitord op zettingen, geluidsoverlast en trillingen. We zijn eind 2019 gestart met een persing richting het zuiden en realiseren hier een tunnel met een lengte van 350 meter. Vervolgens draaien we om en boren we vanuit de vertrekschacht een tunnel richting het noorden. Deze tunnel wordt 600 meter lang. De totale lengte van de tunnel onder de Strandboulevards is dus straks 950 meter met een inwendige diameter van 2 meter. Vervolgens persen we wederom vanuit de vertrekschacht een tunnel in een natuurlijke afloop richting het oosten over een lengte van 210 meter en met een inwendige diameter van 2,5 meter. Dit vormt straks de afvoerschacht die wordt aangesloten op een reeds bestaande schacht naar de haven met een overloop naar zee.”
De drie schachten die Smet Group aanlegt, zijn zogenaamde bufferschachten. Hermans: “De riolering van de straten loodrecht op de Strandboulevards wordt aangesloten op deze wolkbreuktunnel. Daarnaast realiseren we overloopkleppen aan het wegoppervlak van de Strandboulevards zodat het regenwater rechtstreeks de tunnel kan instromen. Volgens planning zullen we tegen de zomer van 2021 de schachten opleveren aan de stad Kopenhagen.”