Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Woelige wateren
De Destiny II is een hybride werkschip dat in de toekomst emissieloos kan varen en zal beschikken over een sterke werkkraan.

Woelige wateren

Het roer vast in handen

De coronacrisis ligt nog maar net achter ons, als de oorlog in Oekraïne in alle hevigheid in februari 2022 losbarst en de wereld (en misschien wel meer specifiek Europa) overvalt. De ontwrichting die de oorlog meebrengt, laat volgens KW Trans inmiddels ook een economisch slagveld zien; energieprijzen en voedselprijzen rijzen de pan uit door onzekerheid, logistieke belemmeringen en politieke keuzes. Bedrijven en consumenten in Nederland worden geconfronteerd met een torenhoge inflatie. Dat alles terwijl de arbeidsmarkt de afgelopen jaren al krap was en de prijzen voor bouw- en grondstoffen al jaren een stijgende lijn vertoonden. Door al deze perikelen zou men bijna vergeten, dat Nederland sinds 2019 min of meer op slot staat vanwege de stikstofcrisis.

KW Trans heeft 4 splijtbakken in zijn vloot. De splijtbak KW3 is hier in combinatie met de Dancing Water te zien.

In deze woelige economische wateren heeft KW Trans het roer vast in de handen genomen om het bedrijf – als het ware door de storm – naar een veilige haven te leiden. “Kijken hoe de wind waait en koers verleggen”, zeemanstermen die heel goed van pas komen om het bedrijf KW Trans te runnen.

“Nederland is net zoveel binnenvaartland als landbouwland, dus ook onze sector ligt onder het vergrootglas, wat milieubelasting betreft”, aldus Jacco Wakker, directeur van KW Trans. “Sinds het losbarsten van de stikstofcrisis in de landbouw, zijn wij al ruim vier jaar geleden gaan nadenken over de nieuwe eisen voor de scheepvaart en wat dat betekende voor noodzakelijke investeringen en vervangingen binnen de vloot. Hiermee willen wij inspelen op een veranderende wereld en de groene opinie.”

Waar de wetgeving KW Trans verplicht om minimaal te voldoen aan CCRII is het bedrijf bij groot onderhoud en vervangingsinvesteringen binnen de vloot direct doorgeschakeld naar Stage V. “Daardoor kunnen de Dancing Water en de Waterlady varen met de minimale uitstoot van NOx en roet. Water Lady is een van de weinige duw- en sleepboten in Nederland met Stage V-motoren. Daardoor is het schip inzetbaar op projecten met strenge CO2- en stikstofeisen. Ook de Dancing Water is voorzien van Stage V-motoren.” Met deze boten assisteert KW Trans bij toonaangevende projecten, zoals de reconstructie van de Afsluitdijk, de dijkversterking op de Markermeerdijken en de bouw van het windmolenpark op het IJsselmeer.

Vernieuwing ligt op stoom

Wat KW Trans betreft stopt het groen denken daar niet mee. Jacco: “Inmiddels zijn wij in 2022 begonnen met de nieuwbouw van een uniek hybride werkschip. Vanaf eind 2022 kan de nieuwe Destiny onze klanten op locatie bedienen met duw-, sleep- en werkdiensten, tegen 0% emissie van CO2, NOx en roet. “Het nieuwe schip levert enorme milieuvoordelen op voor onze opdrachtgevers.”

De Destiny II is het zusje van de huidige Destiny, met als voordeel dat in principe de hele dag elektrisch gevaren kan worden. Het is een zogenaamde multicat, een schip dat op meerdere manieren kan worden ingezet. De boot kan duwen en slepen, beschikt over een zeer sterke werkkraan en heeft een groot werkdek voor het vervoeren van goederen en het leveren van assistentie bij baggerwerkzaamheden. De Destiny is overal in te zetten en kan ook in ondiepe wateren varen.

Volgens Jacco is het belangrijk om niet stil te zitten, maar om juist in te spelen op een veranderende wereld. “Groen denken is niet alleen een kwestie van investeren, het moet binnen de bedrijfsvoering een operationele houding zijn, die onze klanten ook tegenkomen op de werkvloer. Door regelmatig onderhoud en een groene werkhouding van ons personeel zijn wij in staat om het roer vast in de handen te houden.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.