Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Wist je dat je nu al beter spoort in Noord?
Meer treinen, langer en sneller.

Wist je dat je nu al beter spoort in Noord?

Gevoelsmatig had ik altijd de indruk dat de ontwikkelingen in de rail-infra zich voornamelijk concentreerden rondom de Randstad en het midden van het land. Niets is echter minder waar. In 2023 moet Spoorplan Noord-Nederland afgerond zijn. Een enorm project dat ervoor zorgt dat de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toenemen, waardoor er snellere verbindingen in de regio zelf en van en naar de Randstad ontstaan. 

Naast het feit dat Noord-Nederland in mijn ogen wint aan toekomstbestendigheid door de talloze projecten, is mijn mening dat het beter ontsluiten van Nood-Nederland mogelijkheden schept om de woonproblematiek die de Randstand teistert op te lossen. Wonen in Noord-Nederland en werken in de Randstad, dankzij snelle treinverbindingen, wordt aantrekkelijk. We nemen u even mee op reis door het noorden.

Betere overstapmogelijkheden zijn onderdeel van het plan.

ProRail doet het niet alleen

Spoorplan Noord-Nederland bestaat uit circa twintig spoorprojecten die tezamen een investering van 1 miljard euro bedragen. De projecten worden door ProRail uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en samen met vervoerders NS en Arriva. De diversiteit van de projecten is groot en strekt van spooruitbreiding, nieuwe stations tot ongelijkvloerse kruisingen en opstelterreinen. Alles draagt bij aan een betere bereikbaarheid van het noorden. Er kan sneller gereisd worden door de inzet van meer treinen, door betere overstapmogelijkheden, dankzij nieuwe verbindingen en het sneller laten rijden van treinen. De nieuwe railinfrastructuur gaat daarvoor zorgen.

Station Groningen.

Een kleine greep uit de projecten

Tussen Groningen en Leeuwarden reden twee stoptreinen en één sneltrein per uur. Met de toevoeging van een extra sneltrein rijden er nu twee sneltreinen en twee stoptreinen per richting, per uur. Naast de extran sneltrein zijn er ook langere treinen gaan rijden, met meer snelheid op sommige punten. Om dat veilig te kunnen doen is een aantal overwegen aangepakt. In Groningen werd de overweg bij de Paterwoldseweg vervangen door een onderdoorgang. Hetzelfde gebeurde in Hurdegaryp en bij de overweg bij de Goddeloze Singel. Om de veiligheid verder te vergroten, gingen er in totaal op het traject vijf particuliere overwegen dicht. Drie onbeveiligde overwegen zijn nu beveiligd met halve overwegbomen. Voor de extra sneltrein en de langere sneltreinen in de spits zijn aanpassingen nodig geweest aan de sporen en perrons. Die aanpassingen waren niet overal even groot. Zo werden in Feanwâlden, De Westereen, Buitenpost en Grijpskerk alleen de perrons verlengd.

Werken in de Randstad en wonen in Noord-Nederland wordt een stuk aantrekkelijker.

In opdracht van de provincie Drenthe verdubbelt ProRail het spoor bij station Emmen Zuid. Treinen uit beide richtingen kunnen elkaar straks passeren op het station, waardoor de dienstregeling verbeterd wordt. De reistijd tussen Emmen en Zwolle is straks korter. Er komt een extra spoor en perron. Het spoor tussen Zwolle en Emmen wordt over een lengte van 600 meter verdubbeld. Hiermee is tijdens de aanleg van de onderdoorgang in de Nieuw Amsterdamsestraat in 2010 al rekening mee gehouden. Het station Emmen Zuid krijgt een tweede perron. Trappen verbinden de perrons met de onderdoorgang. Het nieuwe perron krijgt een wachtruimte in dezelfde stijl als de wachtruimte op het huidige perron. De werkzaamheden duren tot 2022.

Spoorplan Noord-Nederland duurt tot en met 2023. Wilt u zelf op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Kijk dan op: prorail.nl/programmas/spoorplan-noord-nederland   

Geraadpleegde bron voor dit artikel: prorail.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.