Platform over civiele techniek & infrastructuur
Wegenbouw & Rail

Winst vanuit een goede samenwerking

Crux-2
Ontgraven van de slappe ondergrond (veen).

Tekst | Jodi Bel (Letterdesk)

Beeld | KWS infra

9 december 2022 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Wat krijg je als je een geotechnisch adviesbureau van begin af aan betrekt bij een infrastructuurproject? Een betere risicobeheersing en dus meer zekerheid, zo ondervond gemeente Edam-Volendam in samenwerking met CRUX. Het bedrijf dacht in het project voor een nieuwe ontsluitingsweg van A tot Z mee. En dat leverde veel voordelen op voor beide partijen. 

CRUX is een onafhankelijk adviesbureau dat al 20 jaar werkt aan alles rondom geotechniek, geohydrologie en bodem: van grote tot kleine bouwkuipen en van omgevingsbeïnvloeding tot infrastructuur. Ze geloven in een bouwwereld waarbij veiligheid, kennis, duurzaamheid en transparantie voorop staan en investeren in stevige risico-
inventarisaties. Logisch dus, dat gemeente Edam-Volendam hun hulp inschakelde bij de aanleg van de nieuwe Derde Ontsluitingsweg.

Unieke samenwerking

Gemeente Edam-Volendam liep tegen een aantal dingen aan. “De nieuwe weg gaat dwars door een weiland en sluit aan op een provinciale weg die 5 meter hoger ligt. Daar zitten risico’s in, met name in het zettingsverhaal”, legt Jacco Mak, projectmanager
van de gemeente, uit. “Daarom kozen we ervoor om CRUX vanaf het begin mee te nemen in dit project.”

CRUX keek mee met de plannen, risico’s, eisen en beoordelingen van aannemers die zich inschreven voor het project. “Dat is een positieve ervaring”, vertelt Michel de Koning, Senior Adviseur Geotechniek bij CRUX. “We kunnen onze kennis namelijk op een andere manier inzetten. We weten wat de valkuilen zijn vanuit onze eigen ontwerpervaring. Zo kunnen we de gemeente adviseren om het beste uit het project te halen met zo min mogelijk risico’s.”

Aansluiting van de Derde Ontsluitingsweg op de bestaande Dijkgraaf Poschlaan.

Rekening houden met alle facetten

Het feit dat de aansluiting met de provinciale weg 5 meter hoog is en dat er in de buurt een fietstunnel aanwezig is, zijn dingen die worden meegenomen in een ontwerp. “We houden rekening met alle facetten die bij een goed ontwerp horen en brengen daarbij onze eigen kennis en ervaring in”, aldus De Koning. Hartstikke fijn voor de gemeente, die daardoor iets meer touwtjes uit handen kan geven aan de aannemer. “Al doen we dat liever niet”, glimlacht Mak. “Maar met de expertise van CRUX durfden we dat zeker aan.”

Goede leerschool

Ook voor CRUX is de samenwerking positief. “Het is in dit project vooral interessant dat we een keer vanaf de opdrachtgeverszijde meekijken, in plaats van alleen de aannemerskant”, legt De Koning uit. “Dat is voor ons een goede blik vanuit een ander perspectief. Hoe en waarom worden eisen gedefinieerd? Hoe zorg je ervoor dat je risico’s goed duidt en dat die uitvoerbaar zijn voor een aannemer? Dat nemen we mee naar onze eigen ontwerpwerkzaamheden.” 

“Op dit moment zijn we veel aan het monitoren en blijven we toetsen of dat wat van tevoren bedacht is, ook daadwerkelijk zo loopt”, aldus Mak. “We zijn erg blij met onze samenwerking met CRUX: we hebben meer zekerheid en komen niet voor onaangename verrassingen te staan.”     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht