Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
‘Wie sleutelt er nu aan een constructie uit 1891?’
Hier ligt 130 jaar historie te wachten op een tweede leven.

‘Wie sleutelt er nu aan een constructie uit 1891?’

Ook voor deze constructie geldt dat ze een onlosmakelijk onderdeel is van de monumentale kapconstructie en daarom gered moet worden. De tand des tijds heeft echter zijn werk flink gedaan en veel rotte delen moeten vervangen worden. Geen alledaagse klus en zeker een werk dat vraagt om de nodige expertise.

Staalcon BV uit Heerhugowaard is die expert. We spreken Niels Mul, directeur bij Staalcon, over deze opdracht met een historisch belang. “Dit is zeker geen ‘business as usual’ voor ons, maar wel een klus die we met liefde en plezier aanpakken. We maken graag onderdeel uit van deze prachtige renovatie.”

Oude roestige klinknagels en vastzittende bouten

De demontage van de onderdelen was om te beginnen al een behoorlijk werk. Mul vertelt: “De constructie zat deels met kniknagels en deels met bouten en moeren vast. Oude roestige klinknagels en vastzittende bouten, dat vraagt om spierballenwerk. Eenmaal gedemonteerd, bleek dat veel onderdelen niet meer intact waren. De rotte plekken moeten we er uithalen en er nieuw staal voor in de plaats lassen. De uitdaging daarbij is dat het frame en de spanten van welijzer zijn gemaakt, echt iets van vroeger. Het vraagt om de nodige kennis om daar nieuwe delen in te lassen.”

Een bijzondere opdracht: wel repareren, maar de oorlogsschade zichtbaar houden. Deze wordt straks met een gedenkteken in beeld gebracht op het station.

Alle onderdelen netjes genummerd

Om ervoor te zorgen dat alles straks weer op de juiste plek gemonteerd wordt, heeft Staalcon elk los onderdeel voorzien van een nummer. “Dat is de enige manier om alles weer lekker in elkaar te laten passen”, schetst Mul. “Momenteel ligt alles gereed bij ons in de werkplaats, we wachten nog op de uitslagen van de lastest. Daarna kunnen we starten met de voorbehandeling van het materiaal, het moet schoon en kaal gemaakt worden, de rotte stukken moeten eruit geslepen worden. Voordat we gaan lassen verwarmen we het welijzer tot de juiste temperatuur, daarna lassen we met MIG/MAG lastechniek -met een speciale lasdraad- de oude en nieuwe delen aan elkaar. Het is vooral het vooronderzoek dat heel intensief is bij deze opdracht.”

Onderdeel uitmaken van iets groters

Mul lacht als hij zegt: “Mensen vragen zich vast af wie er nu sleutelt aan een constructie uit 1891… Het antwoord is simpel. Dat doe je als je liefde voor historie hebt en kennis van het vak. Voor Staalcon is restauratiewerk niet nieuw, maar op deze schaal wel. Demonteren van vastzittende delen, nauwkeurig labelen, stralen, slijpen, herstellen, weer stralen en coaten… Heel arbeidsintensief, maar mooi werk. We realiseren ons dat we bijdragen aan iets tastbaars van toen. Dat we onderdeel zijn van iets groters. Je moet dit soort werk wel aandurven, aangezien je nooit weet wat je tegenkomt. Dus enige roeping komt er wel bij kijken.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.