Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Weten waar je mee draait levert veel op

Weten waar je mee draait levert veel op

‘Juiste uitrustingsstukken schelen flink wat tijd en geld’

Snelheid en efficiëntie zijn zaken waarmee een sloopbedrijf zich kan onderscheiden. Met de juiste uitrustingsstukken werken kan zomaar heel veel tijd, brandstof en dus geld schelen. En dat kan weer het verschil maken tussen een klus wel of niet gegund krijgen. DemTech uit Zoeterwoude weet als geen ander welk  gereedschap wel en niet werkt.

Neem bijvoorbeeld de snelwisselsystemen van Lehnhoff. “Voordat je in daarin investeert, is het zaak dat je eerst de rest van je uitrustingsstukken op orde hebt”, vertelt Arthur Polak, eigenaar en verkoopdirecteur bij DemTech. “Heb je ook een nieuwe vergruizer nodig, geef je geld dan eerst daar aan uit. Snelwisselsystemen vallen onder de luxe producten.” Maar heb je de basis op orde dan kan met een vol hydraulisch snelwisselsysteem flink op tijd en brandstof bespaard worden.

De NPK vergruizer met Powerbooster vormt in de praktijk een niet te kloppen combinatie.

“Het Lehnhoff SQE-gamma kent vijf modellen, geschikt voor graafmachines van 12 tot maar liefst 130 ton”, ligt Polak toe. “Ze onderscheiden zich ten opzichte van andere systemen door de verticale manier van koppelen. Er worden twee blokken door middel van hydraulische druk constant tegen elkaar geperst en zo ontstaat een betrouwbare en lekvrije verbinding. Groot pluspunt is dat dit type snelwissel een veel grotere oliestroom aan kan en een grotere oliedoorstroomopening heeft. De Lehnhoff SQE 80 kan maar liefst 550 liter olie per minuut aan. Voor de optimale werking van hydraulische hulpstukken is dat van groot belang. Het maakt dat er minder brandstof wordt gebruikt.” 

Twee keer sneller

Wat ook brandstof scheelt is de zogenaamde Power Booster, een drukverhoger die al sinds 1978 in NPK vergruizers wordt ingebouwd. “Daarmee werk je twee keer sneller en kun je de druk tot drie keer verhogen”, aldus Polak. De betonvergruizer is met een relatief lage oliestroom veel sneller en krachtiger dan vergruizers zonder booster, terwijl andere hydraulische functies van de graafmachines onbeïnvloed blijven. Door deze bouwwijze is de vergruizer bovendien veel compacter, lichter in gewicht en gebruiksvriendelijker.

Volgens Polak kun je met een NPK vergruizer op een 25-tons kraan hetzelfde werk verzetten als met een ander merk op een 35-tons graafmachine. “Een 35-tonner met een NPK G-28 vergruizer of een 22-tonner met een G-18 is wat ons betreft de ideale combinatie. Qua efficiëntie en kosten niet te overtreffen.” Hierin heeft DemTech bovendien een onderhoudsprogramma, waarmee eenvoudig de kosten worden berekend over de gehele levensduur van de vergruizers.

Door de kracht, efficiëntie en de lange levensduur is het volgens Polak vrij eenvoudig om de jaarlijkse kosten en opbrengsten van de Japanse vergruizers te berekenen. “Omdat je met een kleinere kraan toe kunt en flink op brandstof bespaart is de initiële investering flink lager. Dat is echt de meerwaarde van dit product.”

Genesis schrootschaar

En sinds NPK een paar jaar geleden de sloopscharen van Genesis inlijfde, is DemTech ook dealer voor Genesis in de Benelux. De Genesis XT mobiele scharen zijn volgens Polak “de volgende generatie schaar in de branche, ontworpen om schroot efficiënter te verwerken.” Ze zijn minder groot en zwaar dan andere sloopscharen en bevinden zich qua zwaartepunt dichter bij de graafmachine. En dat betekent dat er modellen kunnen worden gemonteerd op graafmachines die voorheen alleen kleinere, minder krachtige scharen konden dragen.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.