Sluishoofden

Momenteel wordt hard gewerkt aan de verschillende wanden van de sluis.

01:45
08-07-2019

Werkzaamheden Nieuwe Sluis Terneuzen goed op schema

Graag resumeren we in vogelvlucht nog even waaruit de werkzaamheden aan de Nieuwe Sluis Terneuzen bestaan: de sluishoofden, waar de deuren en bruggen komen, de kolk (het midden van de sluis), het nivelleerkanaal (voor het vullen en ledigen van de sluis), het sluisplateau (het terrein aan beide zijden van de kolk) en de frontmuren (de voorkanten van de sluis.) 

Momenteel wordt hard gewerkt aan de verschillende wanden van de sluis. Omgevingsmanager Harm Verbeek vertelt: “Dit jaar maken we eerst het sluishoofd aan de kant van de Westerschelde. Dat is het buitenhoofd. In juni zullen we hiervoor met 260.000 kuub zand een kunstmatig eiland creëren, dat met baggerschermen op zijn plek gehouden wordt. Na een paar weken van inklinken, kunnen we verder gaan met het bouwen.”

Verlengen Goessekade verloopt voorspoedig
De Goessekade wordt verlengd. Vanaf een ponton wordt de kade verankerd, nu de trilwerkzaamheden zijn afgerond. “We werken weliswaar vanaf het water, echter zonder hinder voor passerende scheepvaart”, vertelt Verbeek. “Totdat de werkzaamheden aan de kade zijn afgerond eind dit jaar is de Goessekade vanaf het nieuwe bedrijventerrein tot aan de calamiteitenkade afgesloten.” Op de Schependijk is een nieuwe kade gemaakt. “De oude kade is grotendeels gesloopt en met meerdere schepen en kranen wordt momenteel ontgraven tot aan de nieuwe kade. Om ervoor te zorgen dat schepen genoeg ruimte hebben om de Oostsluis te bereiken en tot medio 2021 de Middensluis, wordt een deel van de Schependijk afgegraven. Om bij de Middensluis te komen, maakt de scheepvaart al vanaf begin mei gebruik van het tijdelijke doorvaartkanaal (Kapitein Rooiboskanaal).”

Sluishoofden

Oostelijke kolkwand, buispalen in het water.


Kolkwanden en sluisplateaus
Begin dit jaar is er gestart met de eerste diepwand voor de westelijke kolkwand. Deze wand bestaat uit twee parallelle muren die samen het nivelleerkanaal vormen. “Het nivelleerkanaal ligt direct naast de sluis en is zo breed dat een vrachtwagen erdoorheen zou kunnen rijden”, schetst Verbeek. “Naast de eerste diepwand is inmiddels ook het ankerscherm voor deze wand op zijn plaats gebracht. Begin volgend jaar starten we met de tweede wand. Achter deze wanden bevindt zich het westelijk sluisplateau, op bestaande grond, binnen het bouwterrein Zeevaartweg.”

Voor de realisatie van de oostelijke kolkwand is inmiddels begonnen met het trillen van de combiwand. Verbeek: “Wanneer de werkzaamheden aan de Schependijk gereed zijn, starten we met hei- en trilwerkzaamheden van de nieuwe kadewand van de Nieuwe Sluis. Daarna spuiten we grond op. Zowel de damwand als de grond komen te liggen in het water richting de Oostsluis. We graven de Schependijk af tot een punt, zodat schepen de Oostsluis kunnen blijven bereiken. De Middensluis wordt dan verwijderd en dat wordt dan de voorhaven.”

Frontmuur Noordwest is gereed, aan de andere frontmuren wordt gewerkt. De frontmuren vormen de voorkant van het sluisplateau, het gebied dat bij de sluis hoort. De Frontmuur Noordwest is gereed en vormt een onderdeel van de primaire waterkering. De Frontmuur Noordoost is onderdeel van het buitenhoofd. “Voor de Frontmuur Zuidwest hebben we afgelopen jaar een grondlichaam gemaakt, waarin de diepwand komt die de voorkant aan de kanaalzijde gaat vormen. Datzelfde gebeurt voor de Frontmuur Zuidoost, wanneer de werkzaamheden aan het binnenhoofd aanvangen”, zegt Verbeek tot besluit.  

Tekst: Jan Mol
Beeld: VNSC

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

GROND/WEG/WATERBOUW partners

De MiddensluisGuiljam-Hoek