Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Werken aan en langs het spoor met eigen ontwikkeld materieel
Kandt in het hart van de actie, Amsterdam.

Werken aan en langs het spoor met eigen ontwikkeld materieel

“We komen via het spoor echt overal”, begint Marco Kandt, van het gelijknamige aannemings- en funderingsbedrijf. Met meer dan 40 jaar expertise, 60 medewerkers en projecten in Nederland, België en Duitsland bewijst het bedrijf elke dag weer haar meerwaarde binnen de wereld van de railinfra. “Funderingstechnieken en rail liggen bij ons dicht bij elkaar. Met ProRail als vaste klant zie je ons overal op en langs het spoor. Als funderingsaannemer beschikken we over diverse spoorgebonden machines, die we in eigen beheer hebben ontwikkeld.”

Tevens is er een aantal losse lorrie-onderstellen ontwikkeld, waarmee Kandt materieel op de plek van bestemming kan krijgen, via het spoor.

Goedgekeurd voor spoorwerk en funderingswerk

“Kandt beschikt over kranen en krollen die gekeurd zijn voor spoorwerk en funderingswerk. We hebben een breed scala aan funderingsmaterieel die we over het spoor op elke plek kunnen krijgen. Zo is er een spoorgebonden heimachine gebouwd, waarmee we heiwerkzaamheden voor o.a. de fundaties voor portalen en geluidschermen verrichten. Tevens is er een aantal losse lorrie-onderstellen ontwikkeld, waarmee we niet verrijdbaar materiaal op de plek van bestemming kunnen krijgen, via het spoor. Dat we overal middels het spoor kunnen komen met al onze machines, is redelijk uniek te noemen”, aldus Marco.

Wanneer Kandt gebruik maakt van het spoor, moeten er buitendienststellingen plaatsvinden. “Tenzij we ons materiaal via werktreinen kunnen verplaatsen, ingepland in de reguliere dienstregeling. We zijn ingericht op het PVR van ProRail, ofwel het ‘Profiel voor Vrije Ruimte’. Ons materieel valt volledig binnen de kaders van de maatvoering die in het PVR beschreven staan.” Kandt is dus naast hun normale funderingscapaciteiten ook gespecialiseerd in rail.

Gewoon per trein afgeleverd.

Verankeringen voor bovenleidingsportalen

Actueel bij Kandt BV is een project waarbij er verankeringen zijn aangebracht voor bovenleidingsportalen. Marco legt uit: “We plaatsten schotelankers bij de portalen in Sevenum, in opdracht van BAM Rail. De portalen waaraan de bovenleidingen hangen, staan op betonblokken. Vroeger stabiliseerde men de onderlinge betonblokken met een koppelstang ertussen. Die koppelstangen zijn obstakels voor de hedendaagse treinen die automatisch rails leggen. Die koppelstangen moeten dus verdwijnen, maar zonder dat de stabiliteit van het portaal in gevaar komt. Wij boren daarom links en rechts van zo’n betonblok schotelankers, die schuin onder de spoorbaan steken. Per betonblok worden deze ankers onderling gekoppeld met een steunbalk, die tegen de betonnen voet zit. Zo is de portaalpoot gefixeerd en heeft de trein die rails legt ruim baan.”

Aanbrengen schotelankers.

Een echt familiebedrijf

Marco’s vader, Arie Kandt, is meer dan 40 jaar geleden uit het niets begonnen met het zelf repareren en verbouwen van machines. Vandaag de dag is dat een van de unieke expertises van Kandt BV. “We bouwen, verbouwen en passen machines aan. Voor elke uitdaging proberen we een eigen oplossing te vinden. Zo is ons eigen merk Kandt Special Crane ontwikkeld. We werken in onderaanneming veel samen met ProRail en Movares en zijn betrokken bij de aanleg van diverse onderdoorgangen. Denk ook aan de fundaties voor Rotterdam Centraal, Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Ook grote projecten als de Zuidas vinden we op ons pad.”

Het plaatsen van Leka grout injectiepalen.

Kandt is goed ingespeeld op deadlines, die keihard zijn in de infra, zo ook bij railprojecten. “Dankzij eigen transportmiddelen kunnen we heel snel schakelen en ook bij calamiteiten op of langs het spoor heel snel in actie komen”, aldus Marco. “De slagvaardigheid en vindingrijkheid zit in het DNA dat Arie dit bedrijf geschonken heeft. Hij heeft Kandt BV letterlijk en figuurlijk ‘op de rails gezet’ en daar zijn we trots op!”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.