Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Werk maken van Social Return
Charles van Teeseling, directeur van Ampliar Uitzendbureau.

Werk maken van Social Return

Bij aanbestedingen wordt doorgaans geëist of gestimuleerd om een percentage van de opdrachtsom in te vullen door Social Return, oftewel de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ampliar Uitzendbureau is al bijna 25 jaar dé specialist en partner op het gebied van het uitzenden van vakmensen ter invulling van een Social Return-verplichting. Het bedrijf houdt er een geheel eigen filosofie op na. Een gesprek met directeur Charles van Teeseling.

Ampliar is zijn activiteiten gestart in 1995 als een projectorganisatie voor de Dienst Stedelijk Onderwijs Rotterdam, destijds nog onder de naam AanBouw om werkelozen te coachen naar een reguliere baan. “In 1998 liep dit project af en werd AanBouw omgezet van een projectorganisatie naar een bedrijf”, zegt Van Teeseling. “Sindsdien zijn we uitgegroeid tot een onderneming die overal in Nederland ondersteuning biedt bij de invulling van een Social Return-verplichting. Onze core business is in al die jaren onveranderd: we hebben als doel om zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen, gesteund door projectbegeleiders en een backoffice.”

Zorgen wegnemen

Ampliar heeft van oudsher een sterke focus op de bouw- en infrasector. Van Teeseling: “We ondersteunen graag al tijdens de tenderfase om op een efficiënte manier invulling te geven aan de Social Return-verplichting. We zijn dan ook bij vele grote infrastructurele projecten betrokken, zoals de A16 Rotterdam voor combinatie De Groene Boog en op de Afsluitdijk voor Levvel. Werden onze mensen in de jaren negentig vooral voor ongeschoolde functies ingezet, tegenwoordig kunnen we een invulling geven aan alle niveaus. Van laaggeschoolde krachten tot mensen met een afgeronde HBO- of universitaire opleiding. Per jaar proberen we zo’n 500 vakkrachten in te zetten die we volledig ondersteunen en begeleiden daar waar nodig en noodzakelijk is. Denk aan hulp bij het wegnemen van schulden of assistentie bij een passende huisvesting. Wij nemen die zorgen weg, zodat zij zonder zorgen aan het werk kunnen. Dat doen we al bijna 25 jaar op deze manier en best succesvol, mogen we inmiddels wel concluderen. Onze insteek is bovendien dat onze mensen op den duur doorstromen naar een vaste baan.”

Ook voor Ampliar zijn het uitdagende tijden. “Het is ons nog altijd gelukt om de juiste mensen op de juiste projecten te detacheren”, zegt Van Teeseling. “Dat is vooral ook te danken aan de landelijke spreiding: onze mensen zijn werkzaam en woonachtig door heel het land. Door een verdeling in vijf regio’s met elk een regiomanager hebben we een actueel zicht op de plaatselijke regelgeving met betrekking tot Social Return in alle steden van Nederland. En zo kunnen we met recht werk maken van Social Return voor mensen en bedrijven die dat nodig hebben.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.