Met de hTGX introduceert MAN als eerste fabrikant een truck met waterstofverbrandingsmotor. Deze emissievrije trekker vormt een interessante uitbreiding op het zero emissie productportfolio. Het concept sluit naadloos aan bij zware toepassingen in bijvoorbeeld de bouw/infra, ECO-Combi (LZV), gevaarlijke stoffen (ADR), tankvervoer of zwaar transport. Een echte krachtpatser dus!
De hTGX waterstoftruck is 100% MAN: betrouwbare kwaliteit, innovatief en efficiënt. De truck is uitgerust met een zelf ontwikkelde waterstofverbrandingsmotor en waterstoftanks, en voldoet 100% aan de zero emissie norm. Met deze introductie zet MAN een volgende stap op het vlak van duurzaamheid. “MAN gelooft dat de hTGX complementair is aan onze eTruck, die in de toekomst het grootste deel van de productie zal bepalen”, vertelt Jacobjan Vermeiden, Manager Transport Solutions bij MAN Truck & Bus BV. “Met name vanuit de bouwhoek is er veel interesse en zijn ook al de eerste orders uitgeschreven.” Zo was De Jong Zuurmond er als de kippen bij om de eerste twee H2-trekkers te bestellen en tekende aannemersbedrijf Jos Scholman in voor maar liefst zes waterstoftrucks.
De krachtige H45 waterstofmotor vormt het kloppend hart van de hTGX. De krachtbron is afgeleid van de D38 zelfontbrander, die is opgeboord van 15,2 naar 16,8 liter. Met 383 kW/520 pk aan vermogen en maximaal 2.500 Nm koppel is er altijd voldoende trekkracht voorhanden. Het motorblok is verbonden aan een vertrouwde MAN TipMatic DirectDrive automatische versnellingsbak met retarder. Het gebruik van reeds beproefde technologie stelt MAN in staat om al in een vroeg stadium de markt te betreden. Achter de cabine is een Voith waterstofmodule geplaatst, bestaande uit vier tanks met in totaal 56 kg opslagcapaciteit. Uitgaande van een gemiddeld verbruik van 9 kg H2 per 100 km, bedraagt de range op een volle tank zo’n 600 km. Bij een druk van 700 bar is de truck in 10 tot 15 minuten weer volledig vol te tanken.
De interesse in de MAN hTGX is groot, zo verzekert Jacobjan ons. Veel transportbedrijven zien wel wat in de waterstoftruck, vanwege de grote actieradius en het gunstige gewicht ten opzichte van een elektrische vrachtwagen. “Aangezien elk accupakket zo’n 700 kg weegt, scheelt dat al gauw 2,5 ton”, klinkt het stellig. “Het hogere laadvermogen blijkt voor speciale toepassingen in het bouw-, tank- en zwaar transport een interessant gegeven. Daarbij komt nog dat het waterstofsysteem minder inbouwruimte vergt aan het chassis, iets wat met name bij elektrisch aangedreven 4- of 5-assers al snel tot problemen leidt. Vooral bij kippers, betonmixers en in het zwaar transport biedt H2 uitkomst ten opzichte van elektrisch, aangezien die voertuigen een beduidend hoger energieverbruik kennen.”
Daar waar de eTGX met name geleverd wordt als 4×2 trekker en 4×2 of 6×2 bakwagen, verschijnt de hTGX in eerste instantie als trekker in drie asconfiguraties: 6×2-2 met hefbare dubbellucht sleepas, 6×2-4 met enkellucht gestuurde en hefbare sleepas en 6×4 trekker. Die laatste twee zijn interessant voor Nederland, met een GVW van minstens 65 ton. Een nadeel is dat de 6×2-4-variant met een lengte van 7.175 mm eigenlijk wat te lang is, al draait die net zo kort als de 4×2. De eTruck van MAN staat juist te boek als meest compacte in de markt, waardoor die eenvoudig kan manoeuvreren en de vooraslast optimaal wordt benut. Qua zero emissie kent MAN een lange geschiedenis. De eerste elektrisch aangedreven MAN bus stamt uit 1933 en in 1979 is een eerste BEV-truck voorgesteld.
De eTGX is uitgerust met eigen accutechnologie met een unieke celchemie, die de voordelen van NMC- en LFP-batterijen combineert. Dat resulteert in een hoge energie- en vermogensdichtheid. Bij de chassisbouw zijn drie tot zes packs te plaatsen, goed voor 240 tot 480 kWh aan netto batterijcapaciteit. Bij de e-trekkers gaat het om vier tot zes accu’s (320-480 kWh). Standaard is voorzien in een CCS snellaadaansluiting aan weerszijden van het voertuig. Bijladen kan met snelheden tot 375 kW/800 Volt. Vanaf oktober 2025 levert MAN ook een MCS-aansluiting voor MegaWatt charging tot 750 kW. De Duitse constructeur verwacht dat in de toekomst bijna driekwart van de verkopen uit e-trucks bestaat. En brandstofceltechnologie dan? “Die laat nog even op zich wachten”, weet Jacobjan. “De H2 FCEV verwacht ik op z’n vroegst in 2030.”