Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Wens tot meer betonverfraaiing door middel van kleur verovert de betonindustrie én de buitenruimte in Nederland
Het Vredespaleis, maar dan op een tramhalte naast het Centraal Station.

Wens tot meer betonverfraaiing door middel van kleur verovert de betonindustrie én de buitenruimte in Nederland

“Ons land heeft gemiddeld genomen vaak ‘grijs en grauw weer’ en precies daarom vraag ik me af waarom we de kleur grijs zo veel gebruiken bij de inrichting van de stedelijke omgeving. Grijs + grijs = saai. Waarom niet wat meer kleur?” Aan het woord is de zichtbaar bevlogen Dominic Brown (40), creative entrepreneur uit Den Haag. “Kleur doet aantoonbaar iets met mensen. Ook de beton- en staalindustrie in Nederland kan nog wel wat stappen maken, wat mij betreft. Hoe? We kunnen beton aankleden! We kunnen beton mooier maken! We kunnen de beleving van beton naar een hoger niveau brengen!”

Een blik op de Hofvijver bij het Binnenhof, maar dan onder een viaduct bij het Centraal Station.

Iedereen die wel eens in de Hofstad komt, heeft met zekerheid zijn prachtige werk wel eens gezien of is er voorbij gelopen. Bijvoorbeeld op en rond het Centraal Station in het centrum van de stad. Diverse viaducten, onderdoorgangen of pilaren zijn voorzien van méér dan levensgrote impressies die iets vertellen over de stad, haar inwoners en de geschiedenis. Alles beter dan al dat grijze en grauwe beton. Het is daar ter plekke een ware upgrade van de omgeving. 

En zo kan dus ook een spoorbrug onderdeel uitmaken van het landschap.

Sociale veiligheid

Maar we doen dit in ons land nog veel te weinig. Brown: “We missen dus kansen. Want kleur – zeker ook in combinatie met de juiste verlichting – biedt meer sociale veiligheid. Ook is aangetoond dat op plekken waar meer kleur is, minder ongewenste graffiti is. Daarnaast kun je met kleur kansen creëren voor de promotie van de historie of de cultuur van de stad. Maar bovenal: door beton(blokken) te voorzien van folie met een kleurrijke tekening of ontwerp, met daaroverheen een coating – want, zo werkt het – ben je ook duurzaam bezig. Het beton heeft door de beschermlaag minder last van weersinvloeden. Dit betekent: minder erosie! En dus blijft beton langer houdbaar of heeft het een minder strikt onderhoudsprogramma nodig. Voor mij is het nog steeds niet te bevatten dat veel grote jongens in de betonindustrie dit niet zien of … niet willen zien?”

De trieste onderdoorgang bij NS Station Amsterdam RAI kan wel een upgrade gebruiken. Dominic Brown heeft een idee.

Verloedering

“In de steden in Nederland zijn zo ontzettend veel lelijke plekken. Er zijn veel locaties waar de kleur grijs aantrekkelijker kan worden gemaakt. Het beton is daar niet aangekleed: de verloedering slaat toe. Ik ben ervan overtuigd dat veel inwoners, passanten en gewone burgers deze visuele achteruitgang ook niet accepteren: ze snappen niet dat er geen euro’s worden uitgetrokken om op een simpele manier de omgeving te verfraaien en daarmee sociaal-maatschappelijke doelstellingen te bereiken. Vooral op de locaties die zo in het oog springen. En, over geld gesproken: voor relatief weinig geld kúnnen we die impact creëren!”

Zeg het maar, waar kiest u voor? Een saai geluidsscherm langs de snelweg of wat meer leven langs de vangrail?

Citymarketing

Brown ziet die noodzaak tot verfraaiing zelfs als een component van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “De betonjongens zijn goed met hun technische innovaties om daarmee een stuk duurzaamheid te bereiken, hetzij in de productieprocessen hetzij in het eindproduct. Prima.

Ik denk dat we daar vanuit Nederland ook wereldwijd in voorop lopen. Maar, maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dat je er ook voor zorgt dat mensen de omgeving als veilig ervaren. Je wilt mensen zich toch comfortabel laten voelen in de openbare ruimte? Dat is – vind ik – feitelijk óók een opgave voor de beton- en staalindustrie, en dan met name voor de partijen die aan onze infrastructuur werken. Oftwel, het is ook een oproep aan de architecten van Nederland die elke dag bezig zijn met de inrichting van onze buitenruimtes. Bovendien kan het verfraaien van beton zelfs een (commercieel) onderdeel worden van slimme citymarketing. Je creëert namelijk plekken die interessant worden voor het maken van selfies. Toeristen vinden het geweldig. Die zijn juist daarnaar op zoek. Als ze maar een selfie kunnen maken en als ze maar wat interessants kunnen posten. Aangekleed beton levert dus alleen maar voordelen op.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.