Platform over civiele techniek & infrastructuur
Wegenbouw & Rail

Wegenbouwbeton met zo laag mogelijke MKI

Het in situ storten van het wegenbouwbeton in de N395 is in dit geval ook een duurzamere keuze én met een sterker eindresultaat.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | Den Ouden Groep

16 mei 2022 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Al het wegenbouwbeton in de N395 wordt door Den Ouden Groep in situ aangebracht. In het voortraject is veel aandacht uitgegaan naar de juiste mengselsamenstellingen om zowel een kortere doorlooptijd als een gunstige MKI-waarde te bewerkstellingen. Een gesprek met Sjoerd van Ingen, projectleider van Den Ouden Groep.

Het machinaal aanbrengen van ruim 9.000 meter aan geleidebanden is vele malen sneller dan wanneer je kiest voor prefab elementen.

We zijn in 2020 door BAM Infra Nederland benaderd om bindend op dit project in te schrijven, zegt Van Ingen. “In het verleden hebben we diverse rotondes succesvol aangepakt en de samenwerking verloopt altijd heel goed. We weten elkaar altijd heel goed te vinden en hebben aan de voorkant de nodige input geleverd qua planning en vooral de mengsels die we kunnen inzetten om zoveel mogelijk CO2 te reduceren. Samen met onze betonleverancier Mebin is getracht om een zo laag mogelijke MKI-waarde te overleggen. Daarop heeft de BAM goed gescoord in het EMVI-plan.”

Sneller

Lijnvormige elementen, printbeton, de wegverharding van de kluifrotonde en fietspaden, het is en wordt allemaal in situ gestort. “Een bewuste keuze”, volgens Van Ingen. “De reconstructie van de N395 wordt gefaseerd en grotendeels in het verkeer uitgevoerd. De doorlooptijd van iedere fase is dus beperkt. Je kunt je voorstellen dat het machinaal aanbrengen van ruim 9.000 meter aan geleidebanden vele malen sneller verloopt dan wanneer je kiest voor prefab elementen die handmatig door een stratenmaker gezet moeten worden. Eveneens vanwege de beperkte doorlooptijd is besloten om de kluifrotonde uit te voeren met een constructieve vezel in plaats van een concept met doorgaande wapening. Daarmee bespaar je toch al gauw een dag of vijf per fase met het aanbrengen van de wapening.”

Duurzamer

Het in situ storten van het wegenbouwbeton in de N395 is in dit geval ook een duurzamere keuze én met een sterker eindresultaat. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van het Den Ouden 2.0 mengsel. “Een mengsel met een aanmerkelijk lagere CO2-uitstoot. Daarmee behalen we een lage MKI-waarde zonder op kwaliteit in te boeten. Enig nadeel is dat het mengsel minder snel uithardt”, erkent Van Ingen. “Waar we wat krap in de fasering zitten, passen we een mengsel toe met een wat hoger portlandgehalte, zoals een deel van de wegverharding van de kluifrotonde. Op initiatief van de provincie Noord-Brabant is tevens een extra post opgenomen om ervaringen op te doen met geopolymeerbeton, dat bijdraagt aan een verdere CO2-reductie. Zo’n 2.000 m2 aan fietspad wordt met dit product uitgevoerd, waarvoor we samenwerken met de centrale van A. Jansen.”

Niet alleen zijn de doorlooptijden ontzettend kort, door wisselende omstandigheden wijzigt ook de planning zo nu en dan. “Gelukkig zijn we als organisatie in staat om daar flexibel op in te spelen en de mengsels op af te stemmen. Op die manier zorgen we voor voldoende uitharding in de juiste periodes, zodat anderen weer vooruit kunnen. Uitloop is namelijk geen optie.” 

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht