Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
‘We hebben de Aeolus, die grondstoffen kan verpompen over een afstand van 700 meter’
Zinkstukken aanbrengen bij de Reevesluis zuidzijde.

‘We hebben de Aeolus, die grondstoffen kan verpompen over een afstand van 700 meter’

Gedurende vijfenhalf jaar zette zij haar schepen in voor de herinrichting van de IJsseldelta vanaf het water. “Het was uitdagend, veelzijdig en leerzaam.”

Van der Meulen Woudsend verdiepte een gedeelte van de vaargeul van de IJssel en pompte het zand dat hierdoor vrijkwam in de Noordelijke put. Over een traject van zes kilometer verrichtte zij graafwerkzaamheden op de IJssel en het Drontermeer. Het bedrijf raakte bij de herinrichting van de IJsseldelta betrokken, doordat Boskalis op zoek was naar een geschikt schip voor de aankomende waterbouwkundige werkzaamheden. “Dat bracht Boskalis bij de Aeolus”, vertelt Gerrit Bruinsma, schipper/kraanmachinist van Van der Meulen Woudsend.

Het geschikte kraanschip

De Aeolus is een kraanschip met een beun-inhoud van 690 ton, een hydraulische kraan voorzien van een baggercomputer met GPS en een pompinstallatie waarmee grondstoffen over grote afstanden kunnen worden verpompt. Het schip kan varen met slechts twee bemanningsleden, een schipper en een matroos. “Boskalis beschikte zelf over een snijkopzuiger”, vertelt Bruinsma. “Hiermee verrichtten zij de grove werkzaamheden om het zomerbed te verdiepen. Wij verrichtten met de Aeolus de waterbouwkundige werkzaamheden waar de snijkopzuiger niet bij kon. Wij hebben bijvoorbeeld kabels en leidingen verwijderd.”

Om de ondergrond te verkennen, werd de Aeolus uitgerust met een boordcomputer.

Baggeren met boordcomputer

Om te voorkomen dat de zuiger zou stagneren door te grote objecten in de ondergrond, werd de Aeolus uitgerust met een boordcomputer die zicht gaf op de ondergrond. Bruinsma: “Hiermee konden wij de weg vereffenen voor de snijkopzuiger. Baggeren met een computer was nog nieuw voor ons, maar dat hadden we verrassend snel onder de knie. Dat heeft dit project ook leerzaam gemaakt.”

Bijzonder en aantrekkelijk

“Daarnaast was het project geweldig veelzijdig”, vervolgt Bruinsma. “Werkelijk alles kwam voorbij. We hebben de Noordelijke en Zuidelijke zandwinput omgebouwd tot twee plassen met een vaargeul en faciliteiten voor vissen en natuur. Op meerdere plaatsen hebben we taluds verfraaid en als laatste klus hebben we bij het Reevesluiscomplex op het Drontermeer het onderwaterbeton aangebracht om de bodem te beschermen. In een enkel geval hebben we hiervoor een ander schip uit onze vloot ingezet, bijvoorbeeld de Triton.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.