Platform over civiele techniek & infrastructuur
Thema's

Wat er ook speelt, veiligheid moet het eerste belang zijn, ook bij tijdelijke verkeersmaatregelen

IMG_0660
Er komt nogal wat kijken bij het organiseren van verkeersmaatregelen.

Tekst | Tekst | Liliane Verwoolde Beeld | Wegwijsrent

3 december 2020 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

De vervanging van een stuk asfalt, de bouw van een windmolen of het snoeien van de bomen langs de autoweg. Al deze activiteiten vinden plaats met maximale bescherming van de weggebruikers en minimale overlast. 

Als weggebruiker vinden we dat maar heel normaal. Natuurlijk is de weg afgezet als het wegdek wordt gerepareerd. En natuurlijk staan er borden die ons na de omleiding weer op het juiste spoor zetten. Toch komt er heel wat kijken bij de organisatie van deze verkeersmaatregelen. 

Het verkeersplan

Tijdelijke verkeersmaatregelen beginnen bij het werkgebied van de opdrachtgever. Deze geeft bij Wegwijsrent aan wanneer welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. “Voor ons het startsein om op zoek te gaan naar de manier waarop de activiteit zo veilig mogelijk kan plaatsvinden met minimale overlast voor de omgeving”, vertelt Danny Kamps, verkeersmanager van Wegwijsrent. “Vervolgens leggen we dit plan voor aan de wegbeheerder, gemeente, provincie of overheid – die beoordeelt of het plan akkoord is en niet conflicteert met andere wegwerkzaamheden. Bij akkoord van de wegbeheerder plannen wij de uitvoering van de verkeersmaatregelen in en kan onze opdrachtgever veilig aan het werk.” 

“Bij akkoord van de wegbeheerder plannen wij de uitvoering van de verkeersmaatregelen in en kan onze opdrachtgever veilig aan het werk.”

Uiteenlopende belangen

Keer op keer ontdekken ze bij Wegwijsrent dat deskundigheid op dit gebied noodzakelijk is. Het vraagt kennis en ervaring om de gevolgen van een afzetting – en zeker de afzetting van een snelweg – in te schatten en in goede banen te leiden. Daarbij is veiligheid zelden het enige belang dat speelt. “Een aannemer wil natuurlijk het liefst de hele weg afzetten en zijn werk overdag uitvoeren,” geeft Kamps als voorbeeld, “terwijl de wegbeheerder vooral doorstroming wil. En ook de kosten spelen een rol. Dan is het de uitdaging om de optimale balans te vinden tussen veiligheid, doorstroming en bereikbaarheid.”

Kwaliteitsborging

Om de kwaliteit van het tijdelijke verkeersmanagement te waarborgen staat Wegwijsrent onder scherpe controle. “Om te beginnen stellen we zelf hoge eisen aan onze medewerkers”, vertelt Diana Hoeksema, commercieel medewerker van Wegwijsrent. “Door middel van toolboxen, werkbesprekingen en de verspreiding van handboeken doen we er alles aan om hen te doordringen van het belang van hun functie. Veiligheid moet hoe dan ook op de eerste plaats staan. Daarnaast zijn we BRL 9101-gecertificeerd. Dit betekent dat we ook op autosnelwegen aan het werk mogen. We zetten daarbij de verkeersvoorzieningen in volgens de CROW Publicatie 96a. Met twee audits en zes tot zeven projectbezoeken per jaar worden we als certificaathouder streng beoordeeld.”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht