Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Wanneer begint die beloofde toekomst nou?
Met een Gyroplane vlieg je makkelijker en veiliger dan met een gewoon vliegtuig of een helicopter.

Wanneer begint die beloofde toekomst nou?

Goed nieuws: het lange wachten is voorbij

In de vorige wegenbouw special in dit magazine schreef ik over het aanleggen van weginfrastructuur op de planeet Mars. Niet ver gezocht, wel heel ver weg nog. In het artikel werd geschetst hoe de wegenbouwer van de toekomst zijn werk deed ver van huis, op de rode planeet. Een idee dat ook altijd ver van huis leek te zijn, was het concept van de vliegende auto.

Een geasfalteerde airstrip of een veldje met graswortel versterkt gras is wat de PAL-V nodig heeft om te kunnen opstijgen en landen.

In 1990 woonde ik een seminar bij op de World Science Fiction Convention in Den Haag, ook wel bekend als ConFiction. Dat seminar draaide om de vraag ‘Wanneer begint die beloofde toekomst nou?’. In de science fiction films en stripverhalen van vroeger werd steevast een beeld geschetst over het jaar 2000, waarin de mens zich niet alleen per auto verplaatste, maar ook per eigen vliegmachine. In 1990 was iedereen ervan overtuigd dat zoiets nooit ging gebeuren, vanwege wetten en regelgeving. Eén man legde zich daar niet bij neer.

“Mijn droom was een voertuig te ontwikkelen, waarmee je van je voordeur kunt rijden naar een ‘airstrip’, vervolgens vliegt naar een ‘airstrip’ die dicht bij je eindbestemming ligt, daar landt en vervolgens tot aan de deur van je bestemming rijdt.”

Van deur tot deur rijden en vliegen

We zijn in gesprek met Ir. Robert Dingemanse MBA. Hij is founder en CEO van PAL-V, het bedrijf dat momenteel koortsachtig werkt aan het produceren van de door hem en zijn team ontwikkelde vliegende auto. U leest het goed. “Mijn droom was een voertuig te ontwikkelen, waarmee je van je voordeur kunt rijden naar een ‘airstrip’, vervolgens vliegt naar een ‘airstrip’ die dicht bij je eindbestemming ligt, daar landt en vervolgens tot aan de deur van je bestemming rijdt”, schetst Dingemanse. “De techniek hebben we ontwikkeld, de laatste hobbel die we moesten nemen was de vliegende auto goedgekeurd krijgen om ermee aan het verkeer op de weg en in de lucht deel te nemen. Daar zijn we nu bijna.”

Comfortabel en vertrouwd. De PAL-V beschikt gewoon over een stuurwiel.

Het feit dat de PAL-V’s geproduceerd gaan worden hebben we te danken aan de volharding van Dingemanse, in combinatie met het vertrouwen dat hij kreeg van investeerders en de overheid. Wat PAL-V heeft bewerkstelligd is uniek. “We hebben investeerders achter ons staan die vertrouwen hadden in het inpassen van de PAL-V binnen de bestaande weg- en luchtvaartwetgeving binnen Europa. Dat we uitgerekend in Nederland al zoveel klanten hebben, is bijzonder, gezien de goede wegen infrastructuur. Maar: als het hier lukt, kan het overal”, schetst Dingemanse.

Over de 70 toestellen gereserveerd

De PAL-V is een zogeheten ‘Gyroplane’, meer vliegtuig dan helicopter. “Met een Gyroplane vlieg je makkelijker en veiliger dan met een gewoon vliegtuig of een helicopter. We hebben al 70 exemplaren op basis van reservering in Nederland verkocht, die worden vanaf 2024 uitgeleverd. De vliegopleiding voor de toekomstige eigenaren is in april dit jaar begonnen, op onze ‘FlyDrive Academy. Die bevindt zich op Breda International Airport. De opleiding levert mobiliteitspiloten af, dus geen hobbypiloten.”

Even een airstrip aanleggen

Wat is er nodig om de PAL-V te laten opstijgen en landen? Dingemanse: “Een geasfalteerde airstrip of een veldje met graswortel versterkt gras, inclusief een slagboom en een in- en uitcheck systeem. In ieder geval een speciaal voor het doel gedefinieerd stukje terrein.” Het ziet er dus naar uit dat de wegenbouwer van morgen een taak erbij krijgt: op strategische plaatsen aanleggen van kleine ‘vliegveldjes’, die aansluiten op de bestaande infrastructuur. “Een goed voorbeeld is het in oprichting zijnde mobiliteitscentrum bij Utrecht. Daar, langs de A27, komt een PAL-V Port als ‘invoegstrook’ naar de lucht.”

Hoe ziet de toekomst eruit? Dingemanse antwoordt stellig: “Deze ontwikkeling is niet meer terug te draaien. Het zal steeds drukker worden in de lucht in de ‘uncontrolled airspace’ waar PAL-V gebruik van maakt. Een van de volgende ontwikkelingen waar we aan werken, is geautomatiseerde luchtverkeersleiding en wellicht autonoom vliegende auto’s. Maar eerst genieten we van de kick off.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.