AMTeK keuringssysteem
01:38
12-12-2018

Waardevolle keuringsdata dankzij digitalisering van het keuringsproces

In Ede wordt hard aan de -digitale- weg getimmerd bij Aboma. Middels het AMTeK keuringssysteem heeft het bedrijf zich ten doel gesteld monteurs op te leiden om zelf arbeidsmiddelen te keuren. De keuringsdata worden centraal opgeslagen en bieden waardevolle informatie die binnenkort inzichtelijk wordt gemaakt via Mijn AMTeK.

“Met 250 lidbedrijven worden er per jaar circa 25.000 keuringen uitgevoerd, door circa 1.450 door ons opgeleide AMTeK keurmeesters”, opent Jacqueline Hardonk, Hoofd Marketing & Communicatie, het gesprek. “Deze keuringen worden geregistreerd in ons AMTeK systeem. 

Centrale, digitale opslag en mobiel werken zorgen voor inzichtelijkheid
Om structurele problemen goed te kunnen signaleren historisch inzicht te krijgen, is een centrale opslag van gegevens een must. Mario Rovers, coördinator AMTeK bij Aboma: “Zelf keuren maakt de oorzaak van problemen helder. Daarbij is het nodig om bij de historische gegevens te kunnen, het liefst als je naast de te keuren machine staat. Wij verzamelen alle gegevens en kunnen daar statistisch gezien veel uit aflezen. Een voorbeeld: de gemiddelde afkeur over heel Nederland bedraagt 5%, zo blijkt uit de gegevens in ons AMTeK systeem. In de GWW-sector gaat het echter om 10%. Dan kun je je afvragen waarom dat zo is. Als GWW-bedrijf wil je uiteindelijk weten waar je staat. Door in te zoomen op de gegevens kun je achterhalen waar de echte pijnpunten zitten.”

Michel Bilstra is Hoofd ICT bij Aboma. Hij schetst de voordelen van de nieuw ontwikkelde Business Intelligence tool: “Deze tool geeft het management inzicht in de resultaten van het allerhoogste bedrijfsniveau tot de details van de uitgevoerde keuringen.” Dit alles is mogelijk omdat sinds 2015 de keuringsresultaten via een app geregistreerd kunnen worden. Bilstra: “Bijna iedereen die sinds 2015 lid is geworden, gebruikt de app.” Daar voegt Rovers aan toe: “Steeds meer leden stappen over op het digitale systeem, omdat het tijd en dus geld bespaart. Je werkt er ook nog eens nauwkeuriger mee. Bovendien is papier niet meer van deze tijd.”

AMTeK keuringssysteem
Mario Rovers, coördinator AMTeK bij Aboma: “Zelf keuren maakt de oorzaak van problemen helder.”

Betere planning en betrouwbare actuele gegevens
Het nieuwe digitale systeem biedt een schat aan nieuwe informatie. Ook qua planning wordt het leven makkelijker wanneer er digitaal gewerkt wordt. Rovers licht toe: “Via de importfunctie kunnen grote hoeveelheden arbeidsmiddelen in het systeem worden klaargezet, zodat de keurmeesters direct met het (deels ingevulde) rapport aan de slag kunnen. Ideaal. Toegang hebben tot betrouwbare data betekent zelfs dat je onderhoud kunt gaan voorspellen, op basis van de statistieken.”

In de app kunnen foto’s toegevoegd worden. Bilstra schetst: “Met een foto kun je misverstanden voorkomen, je hoeft nog maar de helft van het probleem uit te leggen.”

Keuringen worden een waardevolle bron van informatie. Hardonk: “Mijn AMTeK, onderdeel van het klantenportaal van Aboma, kan gebruikt worden om deze informatie uit te lezen. Tot slot zegt Bilstra: “Alles draait om meerwaarde in dit digitale proces.”      

Tekst | Jan Mol  Beeld | Jan Mol
uitgelichte afbeelding: 
Michel Bilstra (rechts): “Alles draait om meerwaarde in dit digitale proces.”

GROND/WEG/WATERBOUW partners

N31 Harlingen Gebr. AlgraTri-On