Iedere positie op aarde heeft een bepaalde context. Door bij ruimtelijke ontwikkelingen direct gebruik te maken van Geografische Informatie Systemen (GIS) worden mogelijke risico’s en de potentie van een gebied direct zichtbaar. Tensing maakt Data Integratie technologie en Geografische Informatie Systemen (GIS) toegankelijk en toepasbaar. Aan de hand van praktijkvoorbeelden legt Xander den Duijn uit wat de toegevoegde waarde is.
Al ruim dertig jaar is Tensing kennisleider op het snijvlak van data en ruimtelijke informatie. “Nooit eerder was er zoveel behoefte aan GIS”, begint Den Duijn. “Nederland is een dichtbebouwd land. Infra-aannemers hebben dan ook altijd te maken met een bepaalde context, hetzij boven, hetzij onder het maaiveld, zoals kabels & leidingen in de ondergrond. Om direct een volledig beeld te krijgen van de risico’s en potentie van een gebied is GIS-informatie onmisbaar. Bovendien biedt het in de communicatie met stakeholders grote voordelen. De mens is immers visueel ingesteld en kijkt liever naar een reële weergave van de werkelijkheid dan naar een tabel of technische tekening.”
“GIS-informatie is zeer waardevol gedurende het hele ontwikkelproces”, vervolgt Den Duijn. Hij heeft een voorbeeld. “Voor BAM Infra zijn we vanuit Tensing betrokken bij de realisatie van een nieuwe tunnel. GIS is hierbij gebruikt om zowel de bestaande situatie als de toekomstige, met het ontwerp in diverse stadia, in kaart te brengen. Zowel in 2D als 3D. Door het in kaart brengen, bied je context aan de informatie.” Een ander voorbeeld. Voor Heijmans heeft Tensing tooling ontwikkeld voor inspecties van waterwerken, zoals bruggen en sluizen. “Door verschillende applicaties van het ESRI-platform (zoals Collector, Survey123 en ArcGIS Online) en FME te combineren, werd het gehele werkproces ondersteund. Met een druk op de knop werd alle inspectiedata verzameld en beschikbaar voor alle gebruikers. Dat scheelt enorm veel tijd en kosten.”
Behalve voor marktpartijen, zoals grote (infra-)aannemers werkt Tensing ook veel voor overheden, gemeenten en partijen zoals Schiphol, Rijkswaterstaat en ProRail. “Zo hebben we voor ProRail een bijdrage geleverd aan de Objecttype Bibliotheek Spoor (OTL). ProRail heeft ontzettend veel data in beheer, verspreid over heel Nederland. Om de uitwisseling van die data zo eenvoudig en eenduidig mogelijk te maken, is het belangrijk dat er dezelfde ‘taal’ wordt gesproken. Door data op een gestandaardiseerde manier uit te wisselen wordt informatieverlies voorkomen. Ook een vorm van waarde halen uit data”, besluit Den Duijn.
Kortom, door data te verwerken in een Geografisch Informatie Systeem, krijg je beter inzicht in de potentie en risico’s van een gebied en bespaar je gedurende het project aanzienlijk op tijd en kosten. Het biedt grip op het proces en stroomlijnt werkprocessen.