Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Vraag naar seismisch sonderen neemt toe
Ook windturbines kunnen dynamische krachten in de ondergrond veroorzaken.

Vraag naar seismisch sonderen neemt toe

Seismisch sonderen, dat gebeurt toch alleen in gebieden die regelmatig worden opgeschud door een aardbeving? Toch wordt er ook in Nederland steeds vaker een beroep gedaan op deze techniek, en dat heeft niets met Groningen te maken. Gerald Verbeek van Royal Eijkelkamp legt uit wat de toegevoegde waarde is van seismisch sonderen in een land als Nederland. 

Behalve een aardbeving zijn er veel meer oorzaken aan te wijzen die dynamische krachten in de ondergrond genereren, zoals een trein die sneller gaat rijden of langer wordt (meer gewicht).

Seismisch sonderen is een techniek die inderdaad veel wordt toegepast in landen als Chili en Nieuw-Zeeland, begint Verbeek. “Hier moet in het ontwerp van gebouwen en objecten rekening worden gehouden met de aardbevingsbestendigheid, gezien de kans op dit soort natuurverschijnselen. In Nederland is dat van oorsprong niet het geval, maar toch wordt er meer en meer ingezet op seismisch sonderen. Er zijn namelijk veel meer oorzaken aan te wijzen die dynamische krachten in de ondergrond genereren, zoals een trein die sneller gaat rijden of langer wordt (meer gewicht). Om erachter te komen wat het effect daarvan is op de ondergrond, maar ook om de horizontale verplaatsing van een fundering beter te kunnen inschatten, is seismisch sonderen een nuttige testmethode.”

Seismisch sonderen in de praktijk.

17e eeuw

Bij seismisch sonderen wordt een seismische golf aan het oppervlak gecreëerd. “Je drukt als het ware een plaat in de grond op het maaiveld waar je vervolgens met een hamer tegenaan slaat”, legt Verbeek uit. “Achter de conus bevindt zich de seismische module, niet meer dan een sensor die functioneert als een microfoon en registreert wanneer de seismische golf aankomt. Met het tijdsverschil tussen het moment dat de plaat wordt geraakt en de aankomst van de golf in combinatie met de afgelegde weg, kan je de snelheid bepalen. De golf gaat echter niet in een rechte lijn door de grond heen, maar volgt de snelste weg. Het is een wet die al heel lang bestaat en door de Fransman Pierre de Fermat in de 17e eeuw is geformuleerd als ‘de wet van het kortste tijdspad’. En daar gaat het vaak mis in de analyse van de test, omdat een rechte lijn wordt aangenomen wat resulteert in verkeerde conclusies. Daar zit ook direct het grootste probleem van het seismisch sonderen, het verkeerd interpreteren van de testresultaten.”

De seismische module bevat een tri-axiale versnellingsmeter die kan worden gebruikt met een 10 cm2 of een 15 cm2 kegel om seismische sonderingen uit te voeren.

Trainingen

Royal Eijkelkamp heeft als bedrijf ontzettend veel kennis in huis op het gebied van sonderen, grondwatermonitoring, sonisch boren, et cetera. En dat wereldwijd. Verbeek, die in al lange tijd in Amerika woont, ondersteunt (potentiële) klanten van Eijkelkamp als het gaat om sonderen. “Kennis die we in de verschillende markten opdoen, proberen we zoveel mogelijk te delen met onze klanten”, zegt hij. “Op het gebied van seismisch sonderen vraagt dat meer aandacht en kennis van zaken. We helpen om data op een juiste manier te analyseren en daarbij direct een aantal andere parameters te bepalen, zoals de schuif- of elasticiteitsmodulus. Natuurlijk verkopen we ook seismische modules, CPT-installatie en zoveel meer, maar we willen juist ook de theorie overbrengen. Zodat als onze klanten de technieken gaan toepassen, het ook op de juiste manier doen. Daarom organiseren we ook jaarlijks verschillende trainingen op allerhande gebieden, waaronder recent nog over seismisch sonderen. Die training gaan we in oktober dit jaar herhalen.”

Seismisch sonderen heeft dus veel meer toepassingen dan alleen het ontwerpen in gebieden met seismische activiteit. “Dynamisch sonderen is eigenlijk een betere benaming, omdat de methodiek inzicht geeft in het grondgedrag ten gevolge van dynamische krachten”, zegt Verbeek. “En dat neemt steeds grotere vormen aan in Nederland, niet alleen voor wat betreft de spoorlijnen, maar bijvoorbeeld ook bij de installatie van windturbines. De Nederlandse markt moet er alleen nog even aan wennen, en daar helpen wij graag bij.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.