Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Voorspansystemen cruciaal bij onderhoud aan beweegbare bruggen
De verankering in een staalconstructie.

Voorspansystemen cruciaal bij onderhoud aan beweegbare bruggen

Een aanzienlijk deel van de beweegbare bruggen in Nederland is verouderd. Ze zijn gebouwd tijdens de wederopbouwperiode volgens inmiddels verouderde normen, en zijn nu aan een stevige update toe. Veelal worden de scharnierpunten en het val vervangen conform de huidige rekenmethodieken en capaciteiten. Dat resulteert in een andere maatvoering die niet matcht met de historische (betonnen) onderbouw. Met de voorspansystemen van DYWIDAG kan ook dat ‘euvel’ getackeld worden.

Verankering van een draaipunt.

Bruggen worden ontworpen met een levensduur 100 jaar. De meeste bruggen in ons land zijn in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw gebouwd. Inmiddels is het verkeer erg veranderd. De hogere belasting en hoge verkeersintensiteiten hebben ook effect op de staat van de kunstwerken in ons land. We staan dan ook aan de vooravond van een grootscheepse renovatieopgave. Sterker nog, een aantal beweegbare bruggen wordt inmiddels al aangepakt. En daarin is een belangrijke rol weggelegd voor de voorspansystemen van DYWIDAG.

Spanankers

Bij het vervangen van het complete bewegingswerk loopt men vaak tegen problemen aan met de verankering ervan op de betonnen onderbouw, weet Robert Jansen van DYWIDAG. “Vanwege de aangescherpte normen heeft het nieuwe scharnierpunt doorgaans een andere maatvoering. Komt nog bij dat de ankers waarmee de stalen schoen vastzit aan de betonnen onderbouw ook niet meer voldoen aan de huidige normen. Er moet dus een nieuw verankeringssysteem ontworpen worden. En de krachten zijn hoog, want aan het scharnierpunt hangt de complete brug. Bovendien is de ruimte beperkt. Aan de betonnen onderbouw wordt vanuit historisch perspectief niet getornd. Op basis van de nieuwe maatvoering boren wij vervolgens de gaten in de betonnen onderbouw. Hierin plaatsen we onze spanankers die over het onderste gedeelte worden vastgelijmd. Het bovenste deel vormt de vrije lengte. Vervolgens wordt het nieuwe bewegingswerk geplaatst, komen de moeren erop en spannen het geheel aan zodat we voldoen aan het beoogde krachtenspel.”

De ruimte waarin DYWIDAG de spanankers kan opspannen is volgens Jansen enorm krap. “Het vraagt een continue afstemming tussen de staalbouwer, de aannemer, de hoofdconstructeur en DYWIDAG als specialist in verankeringssystemen. Absoluut een interessant en vooral een iteratief proces om op basis van enkele kerncijfers een passende oplossing te voorzien. En dat is ons op het lijf geschreven. Wij gaan met onze verankeringssystemen verder waar anderen stoppen. Zoals gezegd zijn de krachten hoog. Bij dit soort bewegingswerken wordt een blijvende kracht van tussen de 30 en 40 ton per staaf gevraagd. Dat is geen enkel probleem voor ons. En mocht de betonnen onderbouw niet toereikend zijn, kunnen we die ook nog versterken door bijvoorbeeld een draaipunt door en door te verankeren. We gaan geen uitdaging uit de weg.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.