Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Voorspannen in een woonwijk
DYWIDAG heeft zijn expertise laten gelden met betrekking tot het veilig kunnen voorspannen van het dek.

Voorspannen in een woonwijk

De HOV-busbaan loopt dwars door het centrum van Hilversum en kruist op deze drukke locatie het spoor via een nieuwgebouwde onderdoorgang. Het dek van deze onderdoorgang is op een nabijgelegen locatie midden in een woonwijk opgebouwd én voorgespannen. Zelfs voor Nederlandse begrippen een unieke situatie. DYWIDAG werd ingeschakeld om de voorspanning in goede banen te leiden.

“BAM Infra Nederland heeft bij de aanleg van HOV in ’t Gooi op sommige locaties wel erg weinig ruimte”, begint Robert Jansen van DYWIDAG. “En dat is bij de onderdoorgang onder het spoor door nog een understatement. Reden voor de aannemer om het dek van de onderdoorgang iets verderop te bouwen in een zijstraat van de hoofdrijbaan. Weliswaar is dat midden in een woonwijk, maar de aannemer heeft er alles aangedaan om de veiligheid voor de omgeving te borgen. Dat was voor ons als leverancier van de voorspantechniek ook hier de belangrijkste taak.”

De vijzel stond nog net niet tegen de voorgevel gepositioneerd.

Veilig voorspannen

DYWIDAG heeft zijn expertise laten gelden met betrekking tot het veilig kunnen voorspannen van het dek. Jansen: “Het 24 meter lange en 13 meter brede dek lag als het ware ingeklemd tussen de gevels van de woningen. Het geheel op voorspanning brengen is dan op zijn zachtst gezegd een uitdaging. Niet zozeer technisch, maar vooral qua veiligheid voor de omwonenden. Het gaat hier om een voorspanning die qua systeemopbouw en lengtes volledig binnen de standaarden past: een 19-strengssysteem over een lengte van 13 meter. Uitvoeringstechnisch daarentegen was het een ander verhaal. De vijzel stond nog net niet tegen de voorgevel gepositioneerd. Als er iets misgaat, ligt-ie binnen op het bankstel. We hebben op voorhand dus alle mogelijke risico’s in kaart gebracht, afgedekt en een plan uitgewerkt om het veilig te laten verlopen. Dat is uiteindelijk allemaal keurig gelukt. Het dek was in oktober vorig jaar gereed en is in een treinvrije periode op zijn definitieve plek geschoven.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.