Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Volledig elektrisch op en langs het spoor
De RAP 430 is de hybride versie van de beproefde spoorhoogwerker.

Volledig elektrisch op en langs het spoor

Introductie duurzame machines

Railcare heeft haar duurzame lijn Greenline uitgebreid met twee innovatieve machines: de 100% elektrisch aangedreven transport lorrie Eco Rail Mover 12” (E.R.M 12), en de hybride Rail Aerial Platform 430 (RAP 430). “Een belangrijke volgende stap op weg naar optimale inzet van duurzame machines bij werkzaamheden op en aan het spoor”, aldus Wibo van der Laaken, directeur/eigenaar van Railcare.  

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol bij werkzaamheden op en aan het spoornetwerk in Nederland en België. Railcare speelt hier op in met haar duurzame lijn Greenline. Wibo: “Wij richten ons op de verhuur en ontwikkeling van spoorgebonden machines zoals hoogwerkers, kranen en roterende verreikers. Enkele jaren geleden hebben wij ingezet op duurzaamheid, het resultaat is een eigen lijn onder de naam Railcare Greenline. Twee jaar geleden hebben wij de allereerste hybride EcoRailer op de markt gebracht. Een hybride hoogwerker om werk op hoogte snel en eenvoudig te kunnen uitvoeren. Onze duurzame lijn hebben we nu uitgebreid met nog twee elektrisch aangedreven machines: de transportlorrie E.R.M. 12 en de hybride Rail Aerial Platform 430 (RAP 430).”

Het bijzondere aan de RAP is dat met deze machine gezwenkt rijden mogelijk is.

Multifunctionele transportlorrie

De E.R.M.12  is een elektrisch gedreven transportlorrie voorzien van oplaadbare Li-Fe tractie-batterijen. “We hebben deze ontwikkeld en gebouwd in samenwerking met Nijhuis Engineering uit Dronten. Bijzonder aan de machine is dat deze modulair aan te passen is en daardoor multi-inzetbaar is. Het is inzetbaar als een werkcontainerdrager, een personentransportmiddel voor 28 mensen, of eenvoudig aan te passen van een omsloten bakwagen naar een flat-bed lorrie voor lange lasten. En het is ook nog zeer nuttig in te zetten als rijdende werkverlichting. Rondom is de E.R.M. namelijk voorzien van een intens stralende verlichting.” Behalve volledig elektrisch is het efficiënt en kostenbesparend. “De motoren worden elektrisch aangedreven en hebben een zogenaamd regeneratief remsysteem. Bij afdalingen van hellingen en in tunnels slaan de motoren de remenergie weer op in de batterijen.” Volgens Wibo heeft de transportlorrie nog een ander belangrijk voordeel: “je hebt geen KROL’s nodig om mensen en materiaal aan te voeren.”

De E.R.M.12 is een elektrisch gedreven transportlorrie voorzien van oplaadbare Li-Fe tractie-batterijen.

Hybride spoorhoogwerker

De andere innovatie is de hybride RAP 430, de hybride versie van de beproefde spoorhoogwerker. “Het is een makkelijk te bedienen machine met een eenvoudige techniek. De maximale werkhoogte is 16 meter, het horizontale bereik is ruim 8 meter, werklast in de bak 430 kg. Het bijzondere aan de RAP is dat met deze machine gezwenkt rijden mogelijk is. Net als de E.R.M. 12 is ook deze geschikt voor regulier Prorail-spoor, alsmede lokaal tramspoor. Het heeft tevens toelating voor het Belgische Infrabel-spoor.”

Grote huurvloot

Met de toevoeging van deze twee duurzame voertuigen, beschikt Railcare over een huurvloot van zo’n 53 bemande en onbemande machines die worden ingezet op grote projecten als de Noord-Zuidlijn, de renovatie van de Schipholtunnel, de Betuwelijn en de Hanzelijn. Omdat ze spoorweggebonden werkzaamheden faciliteren, is Railcare 24/7 bereikbaar.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.