Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Volle kracht vooruit, op de duurzaamste manier
De eerste geëlektrificeerde Doosan DX300 kon na de bouwvak 2020 richting De Groene Boog.

Volle kracht vooruit, op de duurzaamste manier

‘Vol gas vooruit’ is een uitstervend begrip, we spreken liever over ‘Op volle kracht vooruit’. Infraproject Rotterdam A16 wordt door bouwconsortium De Groene Boog waar het kan emissieloos uitgevoerd. Om dat te kunnen doen, heeft De Groene Boog partners nodig die hun nek uitsteken voor schoon werken. Ploegam is één van die bedrijven. Hun vrachtwagens draaien op HVO-brandstof en het bedrijf staat aan de basis van het elektrificeren van bouwmaterieel in Nederland. Een gesprek met directeur en eigenaar Chris Ploegmakers en innovatiemanager Martin Egas.

Biobrandstof

“Ploegam werd ingeschakeld om zand te rijden op het project. Een logistieke uitdaging, waarbij op piekmomenten maar liefst 85 vrachtwagens rondreden. Allemaal voorzien van Euro 5 en Euro 6 motoren, draaiend op HVO-100 biobrandstof. Een complexe klus op meerdere vlakken, qua capaciteit, materieel, planning en organisatie”, opent Ploegmakers het gesprek. Egas voegt toe: “We kozen slimme routes om files te omzeilen en meden de spits. Door corona konden we echter wèl in de spits rijden, omdat het door de maatregelen rustig was op de weg.” Ploegam hield een nauwsluitende administratie bij van elke voertuigbeweging. “We hebben een uitvoerder continu de laad- en loslocaties laten monitoren, om bij te houden wie waar reed en hoe vaak”, licht Ploegmakers toe. Samen met Van Schaijk uit Nistelrode vulde Ploegmakers de ritten in met ieder 15 tot 20 eigen vrachtwagens. “De rest van de capaciteit werd geleverd door transportbedrijven die wij zelf selecteerden op basis van de milieu-eisen op het project.”

Elektrificatieproces in eigen hand

Bijzonder is de manier waarop Ploegmakers zich inzet voor het elektrificeren van materieel. Egas vertelt: “In december 2019 zijn we begonnen met elektrificeren in eigen huis. Onze eerste geëlektrificeerde Doosan DX300 kon na de bouwvak 2020 richting De Groene Boog. “We hebben sindsdien flink geïnvesteerd in elektrificatie en kunnen ook het zware materieel volledig elektrisch maken. Als je een van de koplopers bent, kom je al snel een hoofdprobleem tegen: hoe laad je zwaar materieel op? We hebben de oplossing gevonden in verwisselbare accupakketten. Je brengt een vol accupakket naar de kraan in plaats van de kraan naar een laadstation.”

Martin vult aan: “We zetten onze kennis op het gebied van elektrificatie samen met onze leverancier Staad breed in, vanuit Staad B.V. is er speciaal een zelfstandig bedrijf, ECE (Electric Construction Equipment) opgericht wat zich volledig focust op de emissieloze bouwplaats. Het doel van ECE is om het voor iedereen toegankelijk te maken om de overstap naar emissieloos te doen. Met de verwisselbare accupakket als kloppend hart van de operatie moet dat gaan lukken.’’ Tot besluit zegt Egas: “Ons eerste 100% emissieloos project gaat volgend jaar in uitvoering, de dijkversterking van de Stenendijk in Hasselt, met Dura Vermeer. Emissieloos werken is geen utopie meer, maar realiteit.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.