Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Vloedgolf aan duikers op de Blankenburgverbinding
Op piekmomenten assisteerde DISA de aannemerscombinatie BAAK met maar liefst 180 (!) duikers.

Vloedgolf aan duikers op de Blankenburgverbinding

Vanaf 2024 verbindt de nieuwe A24 Blankenburgverbinding de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. De nieuwe snelweg bevindt zich voor een deel onder het maaiveld en is ook grotendeels onder water gebouwd. Voor DISA International een monsterklus, veelal op grote diepte onder het waterpeil. Op piekmomenten assisteerde de specialist in baanbrekende onderwateroplossingen de aannemerscombinatie BAAK met maar liefst 180 (!) duikers. Didier de Graaff, Managing Director van DISA International en Marc Dröge, General Manager van DISA International kijken terug op een prachtig en intensief traject.

Om de onderwaterconstructies zo efficiënt mogelijk te kunnen aanvliegen, heeft BAAK in het voortraject veel contact gehad met DISA International. “Bij de Blankenburgverbinding geldt de wet van de grote getallen”, zegt Dröge. Een kleine opsomming. Tot begin februari 2022 hebben we maar liefst 261.822 manuren aan het project besteed, verdeeld over onder meer het schoonmaken van 10.111 m2 damwand, het schoonmaken en oplengen van 11.452 ankers, nog eens 500 stuks Leka- en VC-palen, het plaatsen van 24.825 strekkende meter aan oplegbalken en het plaatsen van 25.000 ton wapening. Tot slot hebben we assistentie verleend bij het storten van ruim 100.000 m3 onderwaterbeton.” 

Om de onderwaterconstructies zo efficiënt mogelijk te kunnen aanvliegen, heeft BAAK in het voortraject veel contact gehad met DISA International.

Nitrox in plaats van perslucht

Afgezien van de enorme hoeveelheden zat de grote uitdaging volgens Dröge met name in de grote diepte tot wel 32 meter onder het waterpeil. “Op deze diepte heb je te maken met gelimiteerde duiktijden. We hebben allerlei slimme oplossingen bedacht om hier efficiënt mee om te kunnen gaan, zoals het duiken met andere gasmengsels (nitrox in plaats van perslucht) en het inzetten van oppervlaktedecompressie, zodat onze duikers langere tijd onder water konden blijven. Daarnaast hebben we zelf een systeem ontwikkeld om de GEWI-ankers snel te kunnen oplengen. Door gebruik te maken van een traverse waarin we telkens acht stuks ankers konden ophangen, ging er onder water geen kostbare tijd verloren. Ook voor het plaatsen van de oplegbalken werd een handige klem ontwikkeld. Bovendien hebben we in het voortraject met BAAK veel praktisch overleg gehad om bijvoorbeeld het ontwerp van de palen die opgelengd moesten worden en de wapeningsnetten zo duikvriendelijk mogelijk uit te voeren, zodat de duiker zo min mogelijk handelingen hoefde te plegen. Dat heeft zich in de praktijk absoluut uitbetaald.”

Afgezien van de enorme hoeveelheden zat de grote uitdaging met name in de grote diepte tot wel 32 meter onder het waterpeil.

Miljoenen geïnvesteerd

Op piekmomenten was DISA International zes dagen per week dag en nacht actief. Om die capaciteit überhaupt te kunnen leveren, zonder andere klanten en projecten tekort te doen, hebben we onze partners in het buitenland gecontacteerd. Ook werd voor miljoenen geïnvesteerd in materialen. “We hebben best wel wat spannende momenten beleefd, zo midden in de coronapandemie”, erkent Dröge. “Grenzen gingen dicht en Nederland kleurde vuurrood op de coronakaart. Zie dan maar de juiste mensen en middelen tijdig op locatie te krijgen. We hebben heel de wereld uitgekamd op zoek naar materiaal en BAAK heeft ons enorm geholpen met de coördinatie zodat de buitenlandse duikers zonder al te veel problemen snel en efficiënt ingezet konden worden.” Dröge prijst ook de houding van BAAK tijdens corona. “Als gevolg van de aangescherpte hygiënemaatregelen moest alle materialen na elke duik additioneel en volgens een nieuw en speciaal protocol worden gedesinfecteerd. Dat was best wel een ding, gezien de strakke planning. Samen met BAAK zijn we daar heel professioneel mee omgegaan en zijn we met de discipline van onze mensen tot het einde goed onder controle weten te houden.”

Er werd voor miljoenen geïnvesteerd in materialen.

DISA International kijkt vol trots op een prachtig verlopen project, ook nog eens een zeer hoge veiligheidsscore. “Wij onderhandelen niet over veiligheid”, zegt Dröge stellig. De monsterklus is voor DISA overigens nog niet helemaal afgerond. “Eind dit jaar gaan we de vakwerken in de toeritten naar de Maasdeltatunnel wegbranden op 32 meter diepte en volgend jaar verlenen we de nodige assistentie bij het afzinken van de tunnelmoten.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.