Platform over civiele techniek & infrastructuur
Vlamdoorslagschermen beschermen onderzijde dienstgang tijdens brand
Van der Aa heeft jarenlang ervaring in het engineeren, leveren en monteren van brandwerende applicaties.

Vlamdoorslagschermen beschermen onderzijde dienstgang tijdens brand

Om ervoor te zorgen dat de dienstgang in het middentunnelkanaal van de Rottemerentunnel in de A16 Rotterdam bij een brand intact blijft, heeft Van der Aa Brandwerende applicaties ter plaatse van de 21 nooduitgangen zogenaamde vlamdoorslagschermen aangebracht. Gezien het repetitieve karakter heeft de specialist in brandwerende applicaties de schermen zoveel mogelijk prefab aangeleverd vanuit diens werkplaats in Waalwijk.

Van der Aa heeft jarenlang ervaring in het engineeren, leveren en monteren van brandwerende applicaties. “We zijn door bouwcombinatie De Groene Boog gevraagd om de dienstgang, die is opgebouwd uit een stalen roostervloer, achter de 21 nooduitgangen in het middentunnelkanaal te voorzien van een vlamdoorslagscherm dat bij brand 120 minuten intact blijft”, zegt Bart van der Rijt, projectleider bij Van der Aa brandwerende applicaties. “Het gaat dan om 10 meter links en 10 meter rechts van de nooddeur in het middentunnelkanaal tussen de twee tunnelbuizen. In deze dienstgang bevinden zich alle kabels en aansturing van de tunnel. De vlamdoorslagschermen hebben als functie het in standhouden van de dienstgang, zodat na een eventuele calamiteit de tunnel snel weer operationeel is.”

Handzame pakketten op maat

Van der Aa stond in voor zowel de engineering als de montage van de 21 vlamdoorslagschermen. “We hebben in eerste instantie een mock-up gebouwd van het door ons voorgestelde concept, bestaande uit een Promatect-T beplating die op een zelfstandig framewerk onder de roostervloer wordt aangebracht. Het grote voordeel van een mock-up was dat de opdrachtgever in de gelegenheid werd gesteld van tevoren één en ander te keuren en dat we het concept daar waar nodig konden bijstellen. Voor aanvang van de uitvoering was dus alles al in kannen en kruiken”, zegt Bart. “Gezien het repetitieve karakter, het middentunnelkanaal is qua maatvoering op die 21 posities praktisch hetzelfde, hebben we alles zoveel mogelijk prefab voorbereid. Dat scheelde heel veel zaag- en boorwerk en daarmee stofoverlast in de tunnel. Door handzame pakketten op maat en per locatie aan te leveren, is de montagetijd in het werk aanzienlijk verkort. Maar ook qua logistiek was dit een verademing. Door die goede voorbereiding is de montage vlekkeloos verlopen. We konden de onderliggende planning en het ‘treintje’ van De Groene Boog mooi volgen.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.