De Klerk waterbouw
00:49
19-10-2016

Vingerpier Vopak Terminal Europoort succesvol vervangen

De vingerpier bij de Vopak Terminal Europoort was aan vervanging toe: er werd een nieuwe leidingstraat ontworpen en geplaatst. De werkzaamheden bestonden onder meer uit het ontwerpen, fabriceren en aanbrengen van 26 buispalen met elk een diameter 1,22 meter, een lengte van 45 meter en 20 ton zwaar. Daarop werden in een later stadium negen bruggen met elk een overspanning van 38 meter en een breedte van 10 meter aangebracht.

Vervanging van de pier
Johan Hertong, projectmanager binnen De Klerk Waterbouw vertelt: “Wij zijn een allround waterbouwaannemer die zich gespecialiseerd heeft in het ontwerpen, voorbereiden en uitvoeren van projecten binnen de constructieve waterbouw. In januari van dit jaar kregen we opdracht voor het ontwerp en de uitvoering van de vervanging van de pier. De constructie is afgelopen juli overgedragen aan opdrachtgever Vopak, een wereldwijd opererende tankterminaloperator gespecialiseerd in de opslag en overslag van vloeibare en gasvormige olieproducten, De uitdaging van het project zat vooral in het denkwerk vooraf en in het korte tijdsbestek waarin het opgeleverd moest worden. Mede dankzij de goede samenwerking met Vopak verliep het geheel soepel.”

Eigen (hei)schepen
“Ons bedrijf, dat al sinds 1887 bestaat, hecht veel waarde aan het leveren van totaalconcepten en de inzet van eigen, veelal specialistisch materieel. Veiligheid staat binnen de organisatie voorop. Zo gebruiken we alleen onze eigen schepen. Voor deze leidingbruggen zetten we ons grootste heischip, de Westerschelde, in om de 26 heipalen en in de havenbodem aan te brengen en de negen brugdelen te plaatsen.”

 

Tekst: Susan Moonen   Beeldmateriaal: De Klerk Waterbouw

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

GROND/WEG/WATERBOUW partners

Koningin Máximabrugondergrond E420-snelweg