Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Vijzelen, schuiven en persen
Een aantal van de kunstwerken op de Blankenburgverbinding wordt gebouwd op gecompliceerde locaties.

Vijzelen, schuiven en persen

Innovatief en soms zelfs ‘out of the box’ denken leidt vaak tot de slimste oplossingen. Aan het woord is Joost Beumer van Civiele technieken deBoer, al meer dan veertig jaar internationaal actief in de wereld van vijzelen, schuiven en persen. In samenspraak met bouwconsortium BAAK werd in de tender een unieke en multifunctionele hulpconstructie met een vrije overspanning van 34 meter bedacht die als tijdelijke ondersteuning fungeert voor de bouw van maar liefst vier dekken van kunstwerken op de Blankenburgverbinding.

Een aantal van de kunstwerken op de Blankenburgverbinding wordt gebouwd op gecompliceerde locaties. Zo worden twee viaducten in situ gebouwd boven een cruciaal (en kwetsbaar) kabel- en leidingtracé van het havenbedrijf Rotterdam en twee fly-overs boven de A15. Om ongestoord te kunnen bouwen, werd Civiele technieken deBoer ingeschakeld voor het ontwerpen van een tijdelijke ondersteuningsconstructie. “De ondersteuningsconstructie is ontworpen als een tafelconstructie en is met een beperkt aantal technische aanpassingen herbruikbaar voor vier kunstwerken”, licht Beumer toe.

De ondersteuningsconstructie is ontworpen als een tafelconstructie en is met een beperkt aantal technische aanpassingen herbruikbaar voor vier kunstwerken.

Schuifmechanisme

De ondersteuningsconstructie stond bij de bouw van de dekken voor twee van de viaducten als een tafel over het kabel- en leidingtracé opgesteld. “De dekken konden achtereenvolgens ongehinderd op het plateau gebouwd worden,” vervolgt Beumer. “Eerst werd een 3.000 ton zwaar dek gestort in de bekisting op onze ondersteuningsconstructie. Na het afspannen van het dek werd het ‘gevaarte’ eind mei dit jaar via een schuifmechanisme in onze ondersteuningsconstructie naar zijn definitieve positie geschoven, 45 meter verderop. Vervolgens is op hetzelfde plateau nog een dek gebouwd (3.300 ton) dat we eind september dit jaar 3,20 meter hebben afgevijzeld naar zijn definitieve positie. Nu wordt de ondersteuningsconstructie gedemonteerd, hier en daar wat aangepast en opnieuw opgebouwd boven de A15 zodat BAAK daar de volgende dekken kan bouwen.” 

Voor de bouw van de kunstwerken boven de A15 is gekozen om de  ondersteuningsconstructie te verplaatsen in plaats van de dekken te verschuiven. Beumer: “We bouwen eerst het plateau op de definitieve positie van het eerste dek. Eenmaal gereed, verplaatsen we de tafelconstructie over een afstand van circa 50 meter naar de positie waar de tweede fly-over wordt gebouwd. Hier wordt het 4.000 ton zware brugdek gebouwd en vervolgens over een hoogte van 4,50 afgevijzeld naar zijn definitieve positie. Voor een vijfde viaduct wordt het dek verhoogd gebouw, waarvoor wij het vijzelen verzorgen. Al met al voor ons een intensief project met veel afstemming. Dat betaalt zich wel uit in een gecontroleerd en veilig proces.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?