Platform over civiele techniek & infrastructuur
Wegenbouw & Rail

Viaduct over A58 bij Oirschot gemodificeerd

image2
VDR Service Group heeft een lange relatie met de BAM.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | VDR Service Group

23 mei 2022 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

De reconstructie van de N395 ‘raakte’ ook het viaduct over de A58. Het kunstwerk is door VDR Service Group volledig geript en gemodificeerd, zodat er een nieuwe laag stil asfalt aangebracht kon worden. Een terugblik met Harry van de Rijdt van VDR Service Group, al meer dan veertig jaar een gewaardeerde partner van BAM Infra Nederland.

VDR Service Group heeft een brede expertise in het sloop en zaagwerk op en rondom kunstwerken.

VDR Service Group heeft een brede expertise in het sloop en zaagwerk op en rondom kunstwerken. “Het verwijderen van bijvoorbeeld een asfaltlaag op een brugdek luistert nu eenmaal nauwer dan het uitvoeren van datzelfde ‘kunstje’ op een regulier wegvak”, zegt Van de Rijdt. “BAM Infra Nederland schakelt ons regelmatig in voor dat soort klussen. Dat vertrouwen hebben we in al die jaren wel opgebouwd. In totaal zijn we zo’n drie weken bezig geweest op het project, verdeeld over drie fasen. Voor ons een routineklus. Van tijdsdruk was geen sprake, dus we hebben de werkzaamheden mooi tijdig kunnen plannen.”

In totaal is VDR Service Group zo’n drie weken bezig geweest op het project, verdeeld over drie fasen.

Vloeistofdicht membraan 

Voorafgaand aan het project heeft VDR Service Group eerst de voegovergangen ingezaagd en verwijderd. Van de Rijdt: “Vervolgens hebben we het bestaande asfalt verwijderd tot aan de stootplaten aan weerszijden van het kunstwerk. Daarbij zijn ook de twee betonnen middengeleiders op het dek gesloopt. Daarna is het betondek door ons gereinigd en voorzien van een Stress Absorbing Membrane Interlayer (SAMI-laag), een hoog gemodificeerde bitumenemulsie die fungeert als een vloeistofdicht membraan. De SAMI-laag zorgt voor een volledig waterdichte- en scheurremmende laag tussen het betonnen brugdek en het asfalt. In totaal betrof het een oppervlakte van zo’n 1100 m2. Nadat het brugdek door een onderaannemer van de BAM was voorzien van een nieuwe laag stil asfalt, hebben we de drainflex goten aangebracht. Deze goten zorgen voor een waterdichte en flexibele kantopsluiting van het wegdek op de betonnen zijkant van het kunstwerk.”

Het viaduct over de A58 is door VDR Service Group volledig geript en gemodificeerd.

Snel schakelen

VDR Service Group heeft een lange relatie met de BAM. “Het was in 1980 één van de eerste klanten van mijn vader”, zegt Van de Rijdt, die sinds 2001 actief is in het bedrijf. “Aanvankelijk bestond onze dienstverlening vooral uit het asfalt- en betonzagen met sporadisch wat betonboorwerkzaamheden. Sinds 2008 zijn we ons meer en meer gaan toeleggen op het sloop- en zaagwerk op en rondom bruggen, tunnels en viaducten. Daarnaast hebben we intussen een mooie expertise opgebouwd in bitumenverwerking, kleinschalig asfaltonderhoud en scheurreparaties. We zijn daarin volledig zelfvoorzienend met gekwalificeerd personeel en materieel. Onze grote kracht zit hem dan ook in het op zeer korte termijn kunnen schakelen. We zijn heel flexibel en 365 dagen per jaar 24 uur per dag bereikbaar. Dat is belangrijk in de sector waarin wij ons begeven en wordt ook gewaardeerd door onze opdrachtgevers, zo horen we regelmatig terug.”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht