Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Verwerking van 350.000 kuub beton voor de Nieuwe Sluis in Terneuzen
De twee mobiele betoncentrales op de werf. (Beeld: Patrick Vanhopplinus)

Verwerking van 350.000 kuub beton voor de Nieuwe Sluis in Terneuzen

De mobiele betoncentrales werden in juli 2018 al in Terneuzen opgebouwd, de effectieve leveringen zijn in november van dat jaar begonnen. Verantwoordelijk voor de levering van alle beton voor de Nieuwe Sluis in Terneuzen is De Rycke Beton BV, specialist in betonwerken. Rudy De Baets, projectleider Nieuwe Sluis bij De Rycke, neemt ons mee in het proces.

“Sassevaart laat het beton door ons via mobiele betoncentrales aanleveren op de werf”, opent De Baets het gesprek. “Dat spaart enorm veel transportkosten en werkt duurzamer, we hoeven slechts 500 meter te rijden. De grondstoffen worden per schip aangevoerd. De eerste betonleveringen deden we in november 2018, de leveringen voor de diepwanden begonnen in maart 2019.”

Diepwandmengsel onderworpen aan testen

“Voor de diepwanden zijn er verschillende mengsels getest. Met het ‘winnende’ mengsel zijn 125 diepwanden gestort, per avond is er circa 550 m3 per diepwand gerealiseerd. In totaliteit spreken we over circa 1 km diepwand voor de sluis, eind januari 2020 is dit werk afgerond”, legt De Baets uit. “Het resultaat mag er zijn, dat vinden wij niet alleen, maar is ons bevestigd door diverse partijen.”

BONTON, de drijvende betoncentrale van De Rycke. (Beeld: De Rycke)

De nieuwe uitdaging: lichtgewicht beton voor de bodemroosters

De volgende uitdaging diende zich snel aan: het leveren van speciaal lichtgewicht beton, voor de constructie van de bodemroosters. De Baets: “Deze zijn in een tijdelijk droogdok gebouwd in de kolk. Het beton heeft een densiteit van 2080 kg/m3, waar het normaliter een densiteit van 2300 kg/m3 heeft. Dit was nodig om de bodemroosters te kunnen laten drijven, zodat ze feilloos op locatie gesleept kunnen worden, alvorens deze te laten afzinken.” Ook voor het lichtgewicht beton zijn er veel laboratorium- en productietesten uitgevoerd, weet De Baets.

Onderwaterbeton

De derde speciale betontoepassing waarvoor De Rycke heeft gezorgd, is het onderwaterbeton. “In augustus 2020 werd met 11.000 m3 onderwaterbeton de bouw van het buitenhoofd gestart. Eind november 2020 was het binnenhoofd aan de beurt, met 12.500 m3 onderwaterbeton dat we continu in 72 uur hebben geproduceerd.” Sassevaart had als speciale vereiste dat reeds na zes dagen de eindsterkte (37 N/mm2) van het gestorte beton zou worden bereikt. “Normaal gesproken bereik je dat pas met 28 dagen”, licht De Baets toe. “Daar kwam dus weer een mooi stukje specialisme bij kijken. Een andere uitdaging was om het beton vloeibaar genoeg te houden om een leiding van 125 meter lengte ‘te overleven’ en nog verwerkbaar op 22 meter diepte te laten zijn.”

De Rycke werkt vaak op locatie, dicht bij de klant, vernemen we. “Hiervoor beschikken we onder andere met ons BONTON over een drijvende betoncentrale; ideaal voor werven dichtbij een waterweg. Daardoor sparen we een groot aandeel betontransport per as uit, zodat we zoveel mogelijk CO2-uitstoot reduceren. De Rycke werkt bovendien KOMO-gecertificeerd op al zijn mobiele centrales”, aldus De Baets.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.