De Amstelveenlijn wordt vernieuwd. En dat is hard nodig. De lijn is, nagenoeg in zijn huidige vorm, in gebruik sinds 1990 en uitgegroeid tot een belangrijke schakel in het regionale openbaar vervoer. Maar de sneltrams zijn verouderd, rijden niet vaak genoeg en zijn gevoelig voor storingen.
Ook is de verkeersveiligheid rondom de lijn niet optimaal. De huidige sneltram 51 wordt daarom omgebouwd naar een veilige, snelle en betrouwbare verbinding met als eind-/beginhalte Amsterdam Zuid. Er is geruime tijd hard gewerkt aan de voorbereidende werkzaamheden voor de ombouw van de Amstelveenlijn.
Funderingswerkzaamheden zijn van start gegaan
Op 1 februari vond de symbolische starthandeling plaats en daarmee zijn de uitvoerende werkzaamheden begonnen. Hoofdaannemer voor de vernieuwing van deze tramlijn is VITAL, een samenwerkingsverband van VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en KWS. Zij zijn inmiddels gestart met de funderingswerkzaamheden. VITAL heeft hiervoor Kandt Aannemings- en Funderingsbedrijf BV ingezet. Met meer dan 40 jaar ervaring in het aanbrengen en verwijderen van damwand en paalsystemen op de meest uiteenlopende locaties en onder diverse omstandigheden, bleken zij de geschikte partij voor dit funderingswerk.
Marco Kandt vertelt dat er meerdere machines van Kandt aan het werk zijn. “We zijn gestart met het aanbrengen van stalen damwanden. Bij de aanleg wordt goed rekening gehouden met naastgelegen metro, autoweg en met de omgeving. We willen zoveel mogelijk overlast voorkomen. De damwanden worden daarom trilling arm aangebracht middels HF/VM trillen en deels trillingvrij middels silent-piling. De LeKa grout-injectiepalen worden volledig trillingvrij aangebracht. Dit geldt vooral voor de drietal onderdoorgangen die we gaan maken. Deze drie kruispunten worden namelijk ongelijkvloers gemaakt en krijgen een verdiepte ligging. Ons materieel is op dit moment verdeeld over meerdere locaties aan de Amstelveenlijn. Onze toegevoegde waarde ligt in het ontzorgen van de opdrachtgever in deze complexe logistieke uitdaging waar sprake is van zeer beperkte bouwlocaties met veel onvoorziene omstandigheden. Daar is onze organisatie en ons materieel goed op ingericht.”
Verrassende aanpak
“Bij zo’n grootschalig binnenstedelijk project is het van belang om heel specifiek te kijken naar het in te zetten materieel. Ook kom je veel ondergrondse infra tegen die op voorhand niet altijd inzichtelijk waren. Hierdoor moet je bijna dagelijks schakelen in de planning. We hebben een zeer nauw contact met de opdrachtgever zodat we snel kunnen schakelen in onze uitvoering. Die slagvaardigheid in samenwerking met de opdrachtgever verloopt prima. Daarbij zijn we met meerdere machines op meerdere locaties tegelijkertijd werkzaam en zijn mede daardoor in staat de bouwperiode aanzienlijk te verkorten. Ook in dat opzicht zal de overlast tijdens de bouw voor de omwonenden en de reizigers minder zijn dan werd gedacht. Naast het aanbrengen van de damwanden en palen, brengen we ook het staalwerk aan bij de damwanden zodat men verantwoord kan graven: de zogenaamde stempelramen. Ook dit las- en constructiewerk pakken wij op.”
Nieuwe machine
“We hebben eind vorig jaar geïnvesteerd in een nieuwe makelaar machine. Deze nieuwe toevoeging in ons assortiment kan verschillende technieken uitvoeren en wordt op dit project ingezet met een zogenaamde boven drukker waar damwanden trillingvrij mee aangebracht of verwijderd kunnen worden. Zo zijn we weer helemaal toekomstbestendig en kunnen we elk project aan”, besluit Kandt.