Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Verleggen en updaten van drinkwatertransportleiding
Over het totale traject van de herinrichting van de A.C. de Graafweg (12 kilometer) wordt ongeveer 8,5 kilometer van de drinkwatertransportleiding verlegd.

Verleggen en updaten van drinkwatertransportleiding

Naast de bestaande A.C. de Graafweg (N241) ligt een drinkwatertransportleiding van waterleidingbedrijf PWN die zorgt voor de aanvoer naar de hoofdleidingnetten van onder andere Opmeer en Schagen. Om te voorkomen dat de betonnen buis onder de verbrede wegconstructie ‘verdwijnt’ of bezwijkt als gevolg van de werkzaamheden erboven, wordt een groot deel van de leiding door Van Baarsen Buisleidingen verlegd en geüpdatet naar een exemplaar in staal. Daarmee wordt de levensduur aanzienlijk verlengd en blijft de leiding ook in de toekomt bereikbaar voor onderhoud. 

De oude betonbuis wordt vervangen door een stalen leiding B500.

Van Baarsen Buisleidingen is huisaannemer van PWN en op voorspraak van het waterleidingbedrijf bij de herinrichting van de A.C. de Graafweg betrokken in het bouwteam. “Bij het herconstrueren van de weg kwam aannemer Boskalis allerlei ‘obstakels’ tegen in de berm, waaronder de drinkwatertransportleiding”, weet Matthijs Cappendijk, projectcoördinator bij Van Baarsen Buisleidingen. “De leiding is opgebouwd uit betonnen buissegmenten die via mof- en spieverbindingen met elkaar zijn verbonden. Een prima constructie, maar niet bestand tegen extreme belastingen van bovenaf die nu eenmaal gepaard gaan met een dergelijke reconstructie. Het risico op bezwijken is te groot. Bovendien zou een deel verdwijnen onder het asfalt. Reden om in te grijpen.”

Het verleggen van de drinkwatertransportleiding gebeurt gefaseerd.

70 jaar oud

Over het totale traject van de herinrichting van de A.C. de Graafweg (12 kilometer) wordt ongeveer 8,5 kilometer van de drinkwatertransportleiding verlegd. Over diezelfde lengte wordt de bestaande leiding verwijderd. Op die locaties waar Boskalis geen grootschalige werkzaamheden uitvoert, blijft de bestaande leiding gewoon liggen. De betonnen buis ligt er al 70 jaar, maar verkeert volgens Cappendijk nog altijd in perfecte staat. “Beton is het perfecte materiaal om water doorheen te voeren. Het slijt nauwelijks en het water blijft schoon. Tegenwoordig wordt er echter geen beton meer toegepast, omdat staal een veel sterker materiaal is en beter overweg kan met externe belastingen. Wel wordt de stalen leiding intern gecementeerd om bovengenoemde redenen.”

De uitvoering verloopt tot op heden geheel volgens planning.

Krimpmanchetten

Het verleggen van de drinkwatertransportleiding gebeurt gefaseerd. “Het project is voor ons is zes fasen opgesplitst. We starten bij de verlaat in Heerhugowaard en sluiten weer aan op de betonnen buis in Wognum. Tussendoor maken we ook connecties met de bestaande leiding via speciale koppelingen, omdat we zoals gezegd slechts een deel verleggen. Vanwege de planning van Boskalis zijn we in de uitvoering gestart met fase 2, waarbij we 2 kilometer aan nieuwe stalen leiding B500 hebben aangebracht. De buizen worden in secties van 18 meter op het werk aangeleverd, waarna we ze uitleggen langs het tracé op met zand gevulde big bags. Telkens wordt op die manier een traject van 200 meter naast de sleuf aan elkaar gelast waarbij de lasnaden worden voorzien van krimpmanchetten. Met vijf mobiele graafmachines wordt het leidingdeel zorgvuldig opgepakt en in de sleuf gelegd. En zo wordt telkens aan fase opgeleverd.”

Inmiddels is ook fase 1 afgerond, waarvoor Van Baarsen Buisleidingen een beroep heeft gedaan op vaste partner Van Vulpen voor het realiseren van twee gestuurde boringen, en loopt fase 4 op zijn einde. “Dan stappen we over naar fase 3 en voor volgend jaar staat fase 5 en 6 op de planning. Uiteindelijk wordt natuurlijk ook de verbinding gemaakt met de bestaande leiding. Dat laatste gebeurt in nauw overleg met het waterleidingbedrijf. Al met al voor ons een omvangrijk project, waarbij we vanaf het prille begin zijn betrokken en deel uitmaken van het bouwteam. Dat maakt het voor ons heel speciaal”, erkent Cappendijk. “De uitvoering verloopt tot op heden geheel volgens planning. Met dank ook aan de fijne samenwerking met Boskalis, de omgeving, perceeleigenaren en indirecte opdrachtgever PWN.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.