Platform over civiele techniek & infrastructuur
Thema's

Verkeer in tunnels meten, analyseren en regelen

Young Adult Driving Over the Speed Limit in a Tunnel.
Young Adult Driving Over the Speed Limit in a Tunnel. View from inside the car.

Tekst | Jan Mol

Beeld | Soltegro/iStock

1 juni 2021 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Sindsdien is het systeem uitontwikkeld en daarmee productie gereed.  We spreken met Jan-Martijn Teeuw, Directeur en met Franc Fouchier, Manager Systems Engineering & Innovation bij Soltegro, over de huidige status en ontwikkelingen van TrafficSense.

Succesvol alternatief

Tunnels worden complexer, de verkeersintensiteit neemt toe en voertuigen van nu zijn niet meer te vergelijken met die van vroeger. “TrafficSense is een succesvol alternatief voor het bestaande puntdetectiesysteem, dat door middel van lussen in het wegdek meet of voertuigen stilstaan of rijden”, opent Fouchier het gesprek. 

TrafficSense bevat algoritmes waarmee patronen worden vastgesteld en afwijkingen in die patronen gedetecteerd worden. “De aangetoonde algoritmes zijn puntmetingen, trajectcontrole en verkeersstroommetingen. Bij deze laatste moet je je voorstellen dat wanneer er een auto stilstaat in de tunnel door problemen, TrafficSense waarneemt hoe het verkeer zich beweegt rondom de ‘vehicle of interest’. Elk algoritme heeft voordelen en nadelen. Het samengestelde resultaat van de 3 basis algoritmes levert een betrouwbare detectie op”, aldus Teeuw. 

TrafficSense registreert en detecteert.

Intelligent en schaalbaar

Fouchier benadrukt de intelligentie en schaalbaarheid van het systeem: “De vraag is ‘wat wil je allemaal meten’? Of waar maakt men zich het meeste zorgen. Lange rechte stukken in een tunnel zijn misschien minder interessant dan bochten of hellende vlakken. Het systeem is dan ook in staat om met diversiteit in de puntmetingdichtheid om te gaan. Zelfs wanneer de hardware is geïnstalleerd in de tunnel, kan er softwarematig hogere aandacht gegeven worden aan speciale gebieden in de tunnel.”

“TrafficSense detecteert snelheidsonderschreidingen en stilstanden en is ook in staat om nationaliteit en gevaarlijke stoffen te herkennen”, vult Teeuw aan. “Hulpdiensten kunnen daardoor vooraf worden geïnformeerd of er gevaarlijke stoffen betrokken zijn bij een incident in de tunnel. Daarnaast registreert het ook afwijkende situaties zoals onder andere ongevallen of afgevallen lading op basis van de patroon herkenningsmechanisme. Het systeem wordt ook steeds slimmer, het raakt niet uitgeleerd. Het is mogelijk om TrafficSense patronen te leren zodat deze te herkennen zijn en het systeem kan hierop acteren.” Daar voegt Fouchier aan toe: “TrafficSense is in staat om alleen de situaties te rapporteren die de aandacht van de wegverkeersleider behoeven. Dat scheelt de wegverkeersleiding werk, waardoor ze al hun aandacht kunnen richten op de situaties die echt belangrijk zijn voor de veiligheid. Zo wil je bijvoorbeeld liever niet tijdens de dagelijkse files stilstandsmeldingen ontvangen, maar alleen als er iets gebeurt.” 

Voorspellend te werk gaan

Dankzij de door de camera’s en infraroodsensoren gemeten data en de algoritmes die voor de analyse zorgen, kan er voorspellend gewerkt gaan worden. “Alle verzamelde data kan naar wens gecombineerd worden in analyses”, legt Fouchier uit. “Dat maakt het mogelijk om patronen automatische te herkennen en deze als model toe te passen. Daarmee anticipeer je op situaties en kan er voorspeld worden wat het verkeer gaat doen. Teeuw: “Je kunt zaken als corridormanagement gaan toepassen, drukte voorspellen, verkeer preventief omleiden.”

TrafficSense meet, analyseert en regelt en daarmee is het niet alleen een goed alternatief maar ook eens systeem dat voorbereid is op de toekomst. Scan de QR-code in dit artikel om een video over TrafficSense te bekijken!     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht