Platform over civiele techniek & infrastructuur
Wegenbouw & Rail

Verdiepte ligging N206: grensverleggend in gewapende grond

Afbeelding1
Bij de N206 Tjalmaweg komen veel innovatieve oplossingen samen.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | Boskalis Nederland Infra

3 november 2022 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

De nieuwe N206 ir. G. Tjalmaweg wordt grotendeels verdiept aangelegd. Daarbij vertrouwt Boskalis op een innovatieve en bovenal duurzame bouwmethodiek van gewapende grond, uit de koker van HUESKER Nederland. Het resulteert in een efficiëntere doorlooptijd, duurzaam gebruik van lokale vrijkomende grondstoffen en zo min mogelijk inzet van permanent beton en staal. 

In plaats van een traditionele betonnen ‘bak’ wordt de nieuwe N206 aangelegd in een speciale folieconstructie. “Dergelijke constructies worden doorgaans gebouwd met een natuurlijk talud onder een bepaald afschot”, weet Joris van den Berg, managing director van HUESKER Nederland. Dat was hier vanwege ruimtegebrek en bouwfasering niet mogelijk. Het alternatief is dan vervolgens een permanente keerwand in beton of staal. Vanwege de beoogde duurzaamheidsambities was dat echter niet wenselijk. “Wij zijn vervolgens in de tender gevraagd om de mogelijkheden te onderzoeken van een keerwand van gewapende grond. Gezien de dimensies een behoorlijke uitdaging en een concept dat niet eerder is toegepast op deze manier.”

PVA-garens

Uiteindelijk is het HUESKER in samenwerking met Boskalis gelukt om in de tender een concept neer te zetten op basis van een gewapende grondconstructie. “Dit was een relevant onderdeel voor het winnen van deze tender. Een mooie beloning voor de creatieve en gedurfde insteek van het ontwerpteam”, zegt Van den Berg trots. “Maar daarmee was het nog niet klaar. Na gunning was het zowaar nog uitdagender en werden we gevraagd deze gewapende grondconstructies te ontwerpen. Anderhalf jaar lang zijn we gezamenlijk bezig geweest met het doorvoeren van allerlei optimalisaties op basis van de beoogde vervormingsberekeningen, beschouwing duurzaamheidsaspecten en levensduurverwachting. Ook hebben we invulling gegeven aan de aanvoermaterialen met de nadruk op hoogwaardig hergebruik. Zo is onder meer gekozen voor het toepassen van lokale grondstoffen zoals vrijgekomen materialen uit de opgebroken N206. Dat is hier goed mogelijk omdat we een geogrid toepassen uit PVA-garens, een materiaal dat bestand is tegen hogere pH-waardes.”

Op de gehele verdiepte ligging van de N206 fungeert de gewapende grondconstructie als een soort gewichtsmuur.

Gewichtsmuur

Op de gehele verdiepte ligging van de N206 fungeert de gewapende grondconstructie als een soort gewichtsmuur. “Zie het als een blok dat de folie tegenhoudt, evenals het grondwater én tegelijk alle verkeerslasten van de weg moet kunnen weerstaan”, verduidelijkt Van den Berg. “Dat in combinatie met de relatief slappe ondergrond en de uiterst slanke dimensies (breedte-hoogteverhouding) maakt aanleg van de gewapende grondconstructie hier echt wel tot een huzarenstukje. De uitvoering is in handen van Voets Gewapende Grondconstructies, een van onze vaste partners. De gewapende grondconstructie wordt grotendeels aan het zicht onttrokken door een esthetische voorzetwand met houten lamellen. Op die locaties waar er geen voorzetwand komt, wordt de gewapende grondconstructie uitgevoerd met een speciaal UV-beschermingsdoek.”

Bij de N206 Tjalmaweg komen veel innovatieve oplossingen samen. “Een dergelijke gewapende grondconstructie is wereldwijd niet eerder toegepast”, merkt Van den Berg op. “Het is dan ook een intensief en omvangrijk project voor ons, dat nu al meer dan vier jaar voortduurt. Maar het resultaat mag er dan ook zijn. Met de inzet van nauwelijks primaire grondstoffen, maar vooral het hergebruik van grondstoffen weten we een permanente duurzame constructie te realiseren met een levensduur van minimaal 100 jaar. Het is daarmee absoluut een voorbeeldproject dat smaakt naar meer.”    

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht