Platform over civiele techniek & infrastructuur
Bruggen & Tunnels

Veilige bruggen dankzij tailormade (biobased) coating

Possehl_fit
De Melkwegbrug in Purmerend is bestemd voor fietsers en voetgangers en voorzien van een coating in twee kleuren.

Tekst | Suzanne van Gaale

Beeld | Possehl

10 juni 2022 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

De best denkbare toplaag voor bruggen

Beton, asfalt, hout of staal. Van welk materiaal een brugconstructie ook is, Possehl heeft een passende coating in de kleur die past bij het gebruik. Ter bescherming van het wegdek, voor een grotere veiligheid en een langere levensduur. Erik de Leeuw, managing director bij Possehl, vertelt meer over Thermoflex, de speciale coating voor brugdekken.

Hovenringbrug -De coating wordt afgestemd op het gebruik van de brug en de werking van het materiaal.

De Hovenring bij Eindhoven, de Melkwegbrug in Purmerend, de 160 meter lange Tegenbosch brug over de A2 bij Eindhoven hebben één ding gemeen volgens Erik de Leeuw.  “Deze drie bijzondere fietsbruggen hebben wij voorzien van onze speciale Thermoflex coating die technisch aangepast is aan de eisen waaraan de betreffende bruggen moeten voldoen.” Possehl is specialist in het ontwikkelen en aanbrengen van speciale coatings. Zij helpen wegbeheerders, aannemers, ingenieurs en projectontwikkelaars met advies over en realisatie van coating, reparatie en het onderhoud van vloeren, wegen, paden, bruggen en luchthavens. “Een coating zorgt voor meer grip op de ondergrond en dus voor een grotere veiligheid. Het zorgt er tevens voor dat de ondergrond beter bestand is tegen water en chloride aantasting, zoals aantasting door strooizout. Zeker als het gaat om brugdekken. Een brugdek bevriest namelijk als eerste, daarom is een goedwerkende coating onontbeerlijk.”

Miljoenen vierkante meters

Bruggen zijn er in alle soorten en maten. Van hout, beton, staal of asfalt, met paden voor fietsers, voetgangers en/of auto’s. Ieder materiaal heeft zijn eigen werking en ieder gebruik heeft zijn eigen kleur. Fietspaden zijn bijvoorbeeld vaak rood en busbanen groen. Daarom is het belangrijk dat de coating daar exact op afgestemd wordt. Erik: “Iedere coating die wij aanbrengen is tailormade. Wij zetten hiervoor een eigen coating in: Thermoflex. Deze hebben we zelf ontwikkeld. Vandaag de dag is dit de best denkbare toplaag. Miljoenen vierkante meters hebben we er inmiddels mee gecoat, van asfalt tot industriële vloeren.” 

De Tegenboschbrug- Een coating zorgt voor meer grip op de ondergrond en dus voor een grotere veiligheid.

Stortbuien

Niet alleen vorst is een extra risico bij brugdekken, ook de overgang van zeer open asfalt beton (zoab) op het wegdek naar gewoon gesloten asfalt op het brugdek geeft de nodige veiligheidsrisico’s voor het wegverkeer. “Op autowegen heb je het fenomeen splash and spray. Je kent het wel, het regent en je rijdt op de snelweg. Zolang het zoab is, is het zicht goed. Vervolgens rijd je over een brug met gesloten asfalt en zie je haast geen hand voor ogen meer. Deze abrupte overgang wordt splash and spray genoemd. Dit kan voorkomen worden door een brugdek te voorzien van een coating. Hierdoor krijgt het een drainerende werking. Het water loopt tussen de minuscule korreltjes weg. Zelfs bij de meest heftige regenbuien die wij in ons land tot nu toe meegemaakt hebben. Het drainerend vermogen is namelijk 6 liter per 20 minuten.”

Biobased

De coatings die Possehl aanbrengt, hebben een levensduur van meer dan twintig jaar. In die zin zijn ze zeer duurzaam. Maar het kan nog beter en duurzamer qua milieubelasting. Erik:  “We hebben een biobased versie ontwikkeld van onze Thermoflex coating. Een zeer duurzame coating die waterdragend is en zo in iedere denkbare weersomstandigheden stroef blijft. Deze duurzame coating kan vervolgens afgestrooid worden met alle denkbare afstrooimaterialen, maar de ultieme combinatie is met circulair glas. Dit is hergebruikt glas dat ‘vermalen’ en getrommeld is tot hele kleine korreltjes van 3mm. Het is nauwelijks te onderscheiden van natuurlijk gesteente. De epoxy bestaat op dit moment 20 procent biobased materiaal, we zijn het nog verder aan het ontwikkelen om het uiterlijk 2030 volledig biobased te hebben. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt bovendien dat deze biobased materialen nagenoeg geen verlies hebben van microplastics vergeleken met andere coatings.”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht