Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Veilige besturingstechniek voor het spoorvervoer van morgen
Veilig onderweg naar de digitale toekomst.

Veilige besturingstechniek voor het spoorvervoer van morgen

Als technologieleider met meer dan 70 jaar ervaring in de veiligheids- en automatiseringstechniek is Pilz al even bezig met de transitie in de spoorwegindustrie. Door onder andere de landelijke invoering van ERTMS (European Rail Traffic Management System) zal deze transitie echter nóg sneller gaan. “Digitale en onderling verbonden oplossingen zijn de toekomst in de spoorwegtechniek”, zegt Jan van der Heide, Business development manager BU Rail bij Pilz, “en standaardisatie is daarbij het sleutelwoord.”

Om toekomstige gedeeltelijke vervanging van baanelementen mogelijk te maken, hebben Europese infrastructuurbeheerders behoefte aan standaardisatie van de interfaces tussen wissels, overwegen en (tijdelijke) seinen. “Met de EULYNX-aanpak kan bijvoorbeeld het overkoepelende Central Safety System (CSS) communiceren met subsystemen (baanelementen) van verschillende leveranciers”, zegt Van der Heide en licht toe: “EULYNX is een Europees initiatief van 13 infrastructuurbeheerders om interfaces in het toekomstige communicatie-, signalerings- en automatiseringssysteem voor digitale besturingscommando’s te standaardiseren.”

Veiligheid heeft de hoogste prioriteit bij spoorwegautomatisering.

Standaardisatie 

Het Central Safety System (zal binnen ERTMS) de kern vormen van de digitale spoorwegen, volgens Van der Heide. Hij vindt het daarom een goede ontwikkeling dat CSS-leveranciers zich in de toekomst aan die standaard willen (of moeten) committeren. “Met EULYNX  zou je kunnen zeggen dat de taal straks gestandaardiseerd is, maar dan ben je er nog niet. Want de kant van de baanelementen (onder andere wissels) moeten ook diezelfde taal gaan spreken. Daarom maken wij onze producten EULYNX-ready en wordt ons systeem SIL 4 gecertificeerd, zodat we onze klanten kunnen ontzorgen bij deze belangrijke transitie.” Op de Innotrans liet Pilz in 2018 al zien dat het kon. Bij de laatste editie van Innotrans (2022) hebben we kunnen zien dat EULYNX geïntegreerd is in de nieuwe PLC van Pilz. 

Moderne, digitale spoorwegautomatisering.

Veiligheid als prioriteit

“Naast een aanzienlijke verlaging van de levenscycluskosten voor baanelementen brengt het PLC-systeem nog meer grote voordelen met zich mee: doordat er veel meer diagnosemogelijkheden in zitten ten opzichte van de traditionele mechanische systemen, kun je er ook veel meer uithalen, zoals continue monitoring van het besturingstechnisch systeem om te bepalen wanneer onderhoud nodig is.” Nuttig en efficiënt dus. Maar vooral ook veilig. “Waar een leverancier verantwoordelijk is voor de goede bouw van bijvoorbeeld een wissel, zorgen wij dat de interface goed werkt, altijd up-to-date is en draait volgens de laatste technieken en railstandaarden. Want waar mensen vervoerd worden, is veiligheid prioriteit nummer één!”

EULYNX Adapter, Automatiseringssysteem PSS 4000.

Innovatiepartner voor onder andere ProRail

Pilz is internationaal een business unit Rail begonnen voor het ontwikkelen van innovatieve railtoepassingen, oplossingen en ideeën om de nationale digitaliseringsslag te versnellen. “Het maakt ons een belangrijke innovatiepartner voor een veranderende spoorwegsector die zich inzet voor digitalisering”, zegt Van der Heide en noemt als voorbeeld: “ProRail werkt hard aan de implementatie van een nieuw Europees treinbeveiligingssysteem ERTMS. Het is één van de grootste operaties ooit. ERTMS maakt het mede mogelijk dat we ook in de toekomst Nederland van veilig en betrouwbaar treinverkeer kunnen voorzien, aangesloten op een Europese spoorwegruimte wat internationaal reizen makkelijker maakt. Met de Aanbesteding Snellere Aanpak ERTMS (ASAP ERTMS) zocht ProRail naar vernieuwende oplossingen om de uitrol ervan te versnellen. Pilz schreef zich hierop in en maakte hiervoor een businesscase en projectvoorstel. “Het idee is om gebruik te maken van een EULYNX-adapter die de oude technieken tijdelijk omzet naar digitale technieken door middel van het EULYNX-protocol. We werken samen met ProRail, een ingenieursbureau en externe keuringsbureaus die ons helpen om dit project door de testfase te laten komen en tot een succes te maken. Een mooie eerste stap in de digitaliseringsslag richting EULYNX”, zegt Van der Heide tot slot.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.