Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Veilig werken langs het spoor
UR Consultant is al vanaf het prille begin betrokken bij de A1 om Heijmans te ondersteunen met de spoorwegveiligheid.

Veilig werken langs het spoor

Het A1-tracé tussen Apeldoorn en Twello kruist de spoorlijn Zutphen – Apeldoorn. De wegverbreding raakt dus ook de ongelijkvloerse spoorkruising die momenteel wordt verbreed. Als vaste onderaannemer van Heijmans borgt UR Consultant de spoorwegveiligheid gedurende de werkzaamheden voor zowel het uitvoerend personeel als het passerend treinverkeer. 

De A1 kruist een enkelsporig baanvak bovenlangs via een kunstwerk, zo schetst Dennis Kloes, werkvoorbereider bij UR Consultant, de bestaande situatie. “Omdat de A1 wordt verbreed met extra rijstroken, wordt ook het kunstwerk verbreed. Aangezien die werkzaamheden plaatsvinden in de nabijheid van het spoor, worden er aanvullende maatregelen vereist. Niet alleen om de veiligheid van het uitvoerend personeel te borgen, maar ook om de veiligheid van het passerend treinverkeer te garanderen. Je wil niet dat er bouwmateriaal op het spoor terechtkomt, om maar eens een voorbeeld te geven.”

Spoorwegveiligheid

UR Consultant is al vanaf het prille begin betrokken bij de A1 om Heijmans te ondersteunen met de spoorwegveiligheid. “Het varieert van het opstellen van het veiligheids- en gezondheidsplan tot het aanvragen van en meeliften op buitendienststellingen, het onderhouden van de contacten tussen alle stakeholders en toezicht houden op de afgesproken maatregelen via werkplekinspecties”, legt Dennis uit. “Gezamenlijk bekijken we welke werkzaamheden tijdens de treinloop uitgevoerd kunnen worden en waarvoor een buitendienststelling noodzakelijk is. Inmiddels is er al één grote buitendienststelling geweest van twee weken, waarin onder meer de damwanden zijn geplaatst. Medio april dit jaar volgt er nog een buitendienststellig van 16 uur. Daarnaast maken we ook gebruik van buitendienststellingen van derde partijen, de zogenaamde meeliftacties.”

Parallel aan het spoor is door Infra Solution een fysieke afscherming geplaatst in de vorm van een menskerend hekwerk.

Fysieke afscherming

Omdat het aantal buitendienststellingen beperkt is en een aantal werkzaamheden in de directe nabijheid van het spoor plaatsvindt, is er gekozen om een fysieke afscherming te plaatsen parallel aan het spoor in de vorm van een menskerend hekwerk. “Het hekwerk is geplaatst door onze dochteronderneming Infra Solution volledig conform de regelgeving van ProRail. Het zorgt voor een dusdanige afscherming dat uitvoerend personeel vlak langs de gevarenzone veilig kan werken, uiteraard met inachtneming van de veiligheidsinstructies, die we vanuit UR Consultant ook opstellen.” En zo ondersteunt UR Consultant Heijmans op alle mogelijke manieren bij het creëren van een veilige werkplaats langs het spoor. “Dat doen we met in totaal ruim zestig medewerkers voor verschillende opdrachtgevers door heel het land. Ook na kantoortijden. We zijn een 24/7-bedrijf en bieden ondersteuning in het geval van een storing of calamiteit, zodat monteurs of hulpdiensten veilig aan het werk kunnen op of langs het spoor.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.